« Kastrups verden

Barnepigepolitiker

118 kommentarer

Engang var han fra Hvidding mellem Randers og Viborg. I dag er han fra The Nato Headquarter, Brussels. Eks-statsminister, nuværende generalsekretær for Nato, Anders Fogh Rasmussen, fyldte 60 år i weekenden. Ingen stod imidlertid i kø for at synge: »Og han er en vor egne«. Slet ikke den der linje med »en rigtig guttermand«.

Fogh faldt i unåde i forrige uge. Han vil ikke medgive delagtighed i 00ernes boligboble med indførelse af risikable, afdragsfrie lån. Eller tildeles medansvar for moder Danmarks offentlige vokseværk fra overvægtig til noget nær fedme-livstruet, ifølge økonomer. Folk skriver derfor læserbreve. Som er de sagesløse passagerer efterladt desperat druknende i kølen på en kæntret skude, hvor Anders Fogh Rasmussen var kaptajn.

Det mest interessante er imidlertid Anders Foghs forsvar mod beskyldningerne. »Jeg er ikke sådan en barnepigepolitiker, der mener, at man skal holde folk i hånden. Jeg  mener, at man godt kan overlade folk et personligt ansvar,« lød det i Jyllands-Posten. Fogh benytter sig her af den oprindelige og blandt socialdemokrater, SFere og Enhedsliste-folk gammeltestamentlige opfattelse af sig som forandringsfrådende liberalist. Som minimalstatspolitikeren og hulemanden, der gør op med velfærdssamfundets klientgørelse af sine borgere. Problemet er naturligvis, at Anders Fogh ikke var sådan som statsminister.

Selv analysen fra det liberale lag, der engang udgjorde Venstres og mange borgerliges fundament er, at Fogh faldt til det socialdemokratiske velfærdsbryst og lod sig lulle alt for velvilligt i søvn. Mens han glemte alt om oprindelige erklæringer om at få kontrol over den offentlige sektor.

Nok er der stadig folk, der hylder eks-statsministeren. Historiker Lars Hovbakke Sørensen mente ligefrem i en forvrøvlet, men værdi-entusiastisk kronik lørdag i Berlingske, at det kræver lidt tålmodighed at erkende Foghs format: “Om 50 eller 100 år, når den aktuelle økonomiske krise er kommet på afstand, er der ingen tvivl om, at Anders Fogh Rasmussen i historiebøgerne vil blive husket som en af de mere markante personer i vores statsministerrække.”

Nu neutraliserer Hovbakke ganske vist værdien af hele sin egen kronik ved ikke at godtgøre, hvad ham mener med “markant.” Men selvom det i princippet godt kunne dække over Foghs historiske spild af højkonjunktur, er det næppe det, lektoren mener.

Ingen af den borgerlige regerings økonomiske planer blev reelt overholdt. Hverken 2005-planen, 2010-planen eller 2015-planen. Man kan i dag genkalde sig Anders Fogh Rasmussens nasale forsikring: ”Der er råd til både skattelettelser og bedre velfærd.”

Det var der ikke. Anders Fogh Rasmussen fejlede.

De fleste husker Foghs statsminister-forsikringer om, at »økonomibøgerne skulle skrives om«. Besnærende, men usandt. Anders Fogh Rasmussen var følgelig en politisk succes som karriere. Han er den længst siddende Venstre-statsminister. Han slog tre socialdemokratiske formænd på stribe. Inklusive den nuværende, der ellers styltede sit formandskab op på, at det ville blive omvendt.

Anders Fogh Rasmussen satte dog samtidig officiel verdensrekord i offentlig sektor. Øgede den med 20 procent. Demonstrationer for højere løn og flere hænder i det offentlige blev bragt til tavshed med imødekommenhed. Efterfølger Lars Løkke Rasmussen brugte to og et halvt år i den misforståelse, at han skulle leve op til sin forgængers personlige succes. Opgaven var selvsagt at rette op på selvsamme forgængers fiasko. Hvilket Løkke i sidste øjeblik sandede, hvorefter han proklamerede en efterlønsreform.

»Midten i dansk politik er som en Bermuda-trekant. Alt forsvinder dér. Det er som et åndeligt og politisk tomrum,« skrev Anbders Fogh Rasmussen i sin “Fra socialstat til minimalstat” (Den bog, Nyrup forsøgte at rive Foghs statsministerkandidatur itu ved at partere, mens han i virkeligheden blot satte et punktum for sin egen tid). Fogh blev imidlertid som fuldt udvokset statsminister det, han var imod som ung, liberal hedspore. Sådan går det en husmandssøn, der kommer til hovedstaden med firetoget for at forandre og kravle til tops. Han tager ikke magten. Magten tager ham.

En bondesøn vokser op i nøjsomhedens og pligternes regelrette kår. Med sparsommelighed, arbejdets adling og netop »det personlige ansvar« tatoveret ind i sjælen. Set gennem denne prisme har lyset til at få øje på den politiske ideolog, Fogh, aldrig været vanskelig at spotte. Han lystrede sit ophav og kundgjorde dette, som en hane lystrer morgenens komme. Den anden Fogh – den maksimalsstats-accepterende – er straks vanskeligere. Måske oprandt han i den unge Anders’ selvopfundne barndomsleg med brødrene. Legen hed »samfund«. Anders var statsminister og brødrene borgere. »Han var ikke urimelig,« som én af brødrene forsikrede Berlingske på et tidspunkt. Underforstået, at Anders Fogh allerede dengang måtte æde betingelserne for, at nogen ville kalde ham statsminister og lege samfund på hans måde.

I dag ser man således en Anders Fogh Rasmussen forsvare sin statsministertid med henvisning til en politisk diskurs, han netop forlod for at blive statsminister. Han hævdholder en karakter, der udtrykker det indlysende rigtige, sunde og fornuftige i, hvad han modsatte sig som landets politiske leder. Folk skal ikke klientgøres, ikke »holdes i hånden«, ikke udstyres med »barnepigepolitikere«, der skifter og pudrer dem, når de bliver utidige eller mader dem, når de klynker. Folk skal tænke selv og mærke konsekvensen, når de forsømmer det.

Således får Anders Fogh Rasmussen sat en del udråbs- og spørgsmålstegn i sit politiske eftermæle i disse dage. Nok var den oprindelige konklusion, at han gjorde det godt. Men blev det ikke snarere målt i, hvad han gjorde for sig selv end i, hvad han gjorde for sit land? Nok blev han mønsterbryder i trods mod akademikerbørns velartikulation og fortrinsret. Men er Anders Fogh Rasmussen ikke blevet det, han lagde ud med at være imod: En højt akademiseret embedsmand, der fifler med reglerne og redeligheden i egen interesse?

Hvornår var det Anders Fogh Rasmussen mistede status som »en af vor egne«? Eller for den sags skyld indførte »det personlige ansvar«? Personligt har jeg brugt lang tid på at finde frem til, hvornår det var, Anders Fogh Rasmussen ikke blot teoretisk, men også rent praktisk – og nej, Irak og Afghanistan gælder ikke – statuerede, at han ikke som dansk statsminister var en “barnepigepolitiker”. Nogen bud derude?

118 kommentarer RSS feed

Liberalister´s angreb på offentlige ansatte i tider hvor halvdelen af befolkningen er uden arbejde fortæller jo endnu engang hvorfor skatten skal op for de rigeste i landet til det Franske niveau med 75% for de rigeste. Danmark er verdens tredje mest ulige land når det kommer til hvor top lo% ejer mest af værdien, nemlig 65% her! 85% i top 20%! Fortæller tydeligt hvor mere af kagen skal komme fra. Som kunne læses i Tantens forside for et par dage siden, ønsker oppositionen nu at sælge statens andel af Dong´s ejerandel over til Mæersk og vennerne. Ja hvorfor beholde noget der giver overskud? Landets olie og mineraler tilhøre folket og ikke et par borgerlige lykkerider! Samtidig kommer de med forslaget om en Statsfond for olie og mineraler i Grønland! Hvorfor? Fordi folket ønsker dette, men de gør ikke som vist med Dong og derfor er det bare tom populistisk valgflæsk!

Fogh bliver som Reagan og Bush kendt som dem der satte økonomien overstyr og sammenholdet, og overlod regningen til den fremtidige generation! Fogh har bygget sin egen storhedside op, via for mange venner-klap af Bush rigtig meget junior, og solgte Danmark til USA for en skilling lakridser som vi gik i krig med, started våbenproduktion for, lavet Muhammed tegninger for(i udvidet forståelse af tiden der!) og ellers gav det største økonomiske opsving væk i skattelettelser til top 10-20%. Især top 1% selvfølgelig..Hvad fik vi ud af det? Krisen nu!

Barnepigepolitiker? Ja han har sikkert haft en del underbetalte Fillippinske barnepiger i sin tid med en ugentlig halv dag fri og 200 kr. i lommepenge og kvist på loftet og 80 timers arbejdsuge. Ligesom så mange andre forfærdelige mennesker fra den borgerlige fløj!

Det man siger, det er man selv, sagt i en skolegård.

Skrevet af Arne Rud, 28. januar 2013 kl. 13:21
Så ser det sgu sort ud for dig Arne!

Argumentationsstrategi er som at stå på perronen og springe på toget, mens det er i drift, køre med et stykke af vejen, for så at bringe det til standsning. Herefter kører man i modsat retning. Fogh sprang på toget, men fik aldrig bragt toget til standsning og køre den anden vej. Det er Foghs store fejl, som betyder, at vi idag er værre stillet end før. Dog fik vi hånd i hanke med udlændingepolitiken. Men det er nu igen sat over styr. Vi bevæger i kviksand også takket være Fogh. Problemet er, at alt for mange ikke aktive stemmer på de røde, som sørger for at fastholde folk i passivitet.

Hvis man forudsætter, at Fogh er pragmatiker, der vælger handlinger efter deres konsekvens, virker hans manøvrer ganske rimelige.
Han vurderede, at en socialdemokratisk politik var nødvendig for at beholde magten?
Alternativet var at afgive magten til socialdemokraterne, der som sådanne også ville føre socialdemokratisk politik.
Ser man sådan på Fogh’s adfærd, gavnede han sig selv uden at skade landet.
Det er da ikke så galt.

Ingen tvivl om at Fogh vil blive husket. Det er der bare ikke nødvendigvis noget godt ved. Hitler’s økonomiske politik husker vi sandelig også.

Men mit helt store problem ift. kritikken af 00′ernes katastrofe politik er imidlertid, at den daværende “opposition” ikke havde nogen indvendinger overhovedet. Dertil havde man alt for travlt med at fylde egne lommer.

Og hvad sker der så nu, hvor naive vælgere troede at en “ny” regering ville rydde op?

Absolut ingenting!

Tværtimod gør man alt for at bevare boligboblen og den deraf enorme politisk skabte ulighed.
Og regningen? Ja den tørrer man af på Gud og hver mand. Ja selv de rådne sunprimelån har vi også stadig, endda med forlængelse til evig afdragsfrihed??? Ja man tror det er løgn.

Så den nuværende regerings kritik og undskyldninger er derfor ikke andet end varm luft og en totalt gratis omgang.

Ingen stod imidlertid i kø for at synge: »Og han er en vor egne«. Slet ikke den der linje med »en rigtig guttermand«.

I min familie synger man ‘en rigtig hængerøv’.

@Mads Kastrup
Hvad havde du tænkt dig der skulle til fra AFR’s side. Kapitulation? Undskyldning? Det giver ingen mening. Virkeligheden for 5-8 år siden var simpelthen en anden. Man kan ikke i virkelighedens verden foretage kontrafaktiske indgreb og ændre på nutiden. AFR’s politiske virkelighed var et folketing, der var meget fodslæbende ift reformer, for ikke at sige direkte uansvarlige. Det var ikke hverken hans eller Bent Bentsens skyld. Ej heller Thor Petersens.
Mange søger syndebukke, f.ex. Danske Bank. Den sag bliver livligt diskuteret, heller ikke det giver mening som argumenteret af din blog-kollega Niels Krause-Kjær. Her stiller du dig op i køen med en noget tvivlsom sag.
AFR benyttede ganske rigtigt ikke den såkaldte optur til at reducere kraftigt i den offentlige sektor som ville have været det rigtige at gøre, men på en række områder, herunder sundhedsområdet, skete der en revolution, en stille revolution. Udlændingespørgsmålet blev adresseret oven på en grotesk laizzes faire epoke, rigtig mange bevægede sig fra passiv til aktiv forsørgelse. Og så må man ikke glemme at der gik en del energi til at ruske op i de helt fasttømrede socialdemokratiske institutioner på både højt og lavt plan overalt. Se f.ex bare på diskursen generelt.
Du og andre, skyd I bare med skarpt efter AFR, han kan tåle det. Men det giver ingen mening og I skulle hellere kigge indad, som f.ex. de mange der lod sig gribe af eufori i banken, en eufori som ved spillebordet kaldes ludomani, og det har politikerne vist ikke noget med at gøre. Eller er vi der hvor det personlige ansvar ikke længere er personligt. At det ER de andres skyld?

Mvh

Danmark har ikke haft nogen bedre nationaløkonomi i noget tiår end i 00′erne – målt på de fleste og vægtigeste parametre og selv med en finanskrise til sidst.

Så stop alt det pinlige forkælede flæberi, hr. elfenbenstårnsbeboer og blankstemmer Mads Kastrup samt andre.

I ved udmærket, at folkestemningen op til valget 2001 ikke var til fuldblods liberal politik, men her ti år senere er alle vist nok flyttet et skridt til højre (for at citere NKK).

@søren sørensen – du anvender en række tal, men angiver ikke, hvor du har dem fra. Eksempelvis den med, hvor ulige indkomster er fordelt i DK. Den lyder ikke ligefrem troværdig i et land, hvor den højest lønnede femtedel betaler halvdelen af alle personskatter.

@C Kjær – Jeg havde sådan set tænkt mig, at AFR anerkendte, at han og VK-rgeringen i alt for høj grad spildte et årti økonomiske velstand, hvor man kunne/burde have gennemført de reformer, som den nuværende regering er gået i gang med. Fogh behøver ikke ligge i fosterstilling og klynke undskyldende. Han kan bare sige: Det er sandt, at vi forsømte nogle muligheder og også kom for skade at forstærke nogle uheldige økonomiske mekanismer. Det var imidlertid ikke til at forudse, mener jeg.

@mads kastrup, 28. januar 2013 kl. 14:53

Hvilke reformer er det præcist, som du manglede, at MINDRETALSREGERINGEN VK indførte?

@Niels O

“Danmark har ikke haft nogen bedre nationaløkonomi i noget tiår end i 00?erne”.

Det kan du ikke engang få venstrepolitikere til at skrive under på!

Der var internationale højkonjunkturer – men det er en helt anden sag, som intet har med AFR at gøre.

@Mads Kastrup

“Hvornår var det Anders Fogh Rasmussen mistede status som »en af vor egne«? Eller for den sags skyld indførte »det personlige ansvar«? “.

Efter min mening da han måtte forlade posten som skatteminister i unåde.

Personligt ansvar har han aldrig taget!

“Folk skriver derfor læserbreve. Som er de sagesløse passagerer efterladt desperat druknende i kølen på en kæntret skude, hvor Anders Fogh Rasmussen var kaptajn.”

Og andre folk skriver dumme og forvrøvlede blogindlæg.

Mads Kastrup skælder Fogh ud for at være julemand, mens folk i 00′erne skældte Fogh ud for at være hulemand.

Men det er slet ikke det, det handler om. Det, det handler om, er, at små mennesker hader store mennesker. Folk som Mads Kastrup hader Fogh, fordi Fogh er stor, og Mads Kastrup selv er lille.

Og så skal vi overvære at Mads Kastrup placerer Fogh på en briks og for at foretage en amatørpsykologisk diagnosticering af manden. Den lille mand, der finder fejl ved den store mand. For der skal være fejl! Nu er fejlen så blevet, at Fogh tilsyneladende var julemand (selv om han reducerede Danmarks gæld betragteligt i sin regeringstid). Men hvis han havde været hulemand, så havde det været det, der havde været anken nu.

Det må man bare acceptere. Store mænd svines til af små mænd.

Hvad er det nu, der står i Bibelen? – “En profet er ikke miskendt undtagen i sin hjemby og blandt sine slægtninge og i sit hus”. Eller mere mundret: “En profet er altid miskendt i sin hjemby.” Selv hvis Fogh havde lavet tænderskærende hårde økonomiske reformer og omformet Danmark til en stat med en minimal stat, så ville han være miskendt i dag. Det er sikkert og vist.

Jeg takker Fogh for værdikampen og for at placere Danmark som et land, som kæmper for ytringsfriheden og yder sit i jordens brændpunkter. Det var der brug for dengang i 00′erne. I dag går det ikke så godt med det. Efter en samler kommer en spreder. Måske er al denne kritik af Fogh i grunden en længsel efter de gode tider i 00′erne?

@Niels Juul Hansen, 28. januar 2013 kl. 14:59

Opturen var pga. internationale højkonjunkturer, mens krisen fra 2009 og frem er VK’s skyld – er det det du siger?

Hvad mener du så om tilbagebetalingen af statsgælden i midt 00′erne, som eksploderede under Anker og ikke var til at tøjre i et par tiår efter? Havde en S-regering gjort det ? (NOT!)

@Niels O,

Problemet var ikke, at Danmark manglede penge i 00′erne, Niels O.

Det heller ikke problemet i dag.

Problemet var og er konkurrenceevnen, som blev forværret med 20% fra 2000-2010.

Det kan du læse om i diverse aviser, hvor Venstres næstformand, Kristian Jensen, erkender at man ikke var tilstrækkeligt fokuserede.

Det er den vi nu må rette op på, for at komme tilbage på sporet.

Og så skal vi holde op med at tale os ned i et mørkt, økonomisk hul. Hvis vi danskere var mere optimistiske, ville vi forbruge/investere mere, og det vil sætte gang i hjulene (arbejdspladserne) herhjemme.

At høre på eventyr om ‘Hvad fatter Fogh gør, er altid det rigtige’ fører ingen steder.

Fogh har udtalt: ”Jeg mener, at man godt kan overlade folk et personligt ansvar,«

Selvfølgelig skulle man gerne kunne gøre dette; men det har ’velfærdssamfundet’ nok ødelagt – taget ansvar for egne gerninger væk fra folket. Det er de andres skyld!!!!
Der er ingen, der har tvunget folk til at tage afdragsfrie lån, dette er noget de selv har valgt. Selvfølgelig må de så tage de følger, der måske er.
Gud fri mig for at blive holdt i hånden af en politiker. De danske politikere har ofte den fatale tilbøjelighed at springe i vandet først, for så at fastslå, at de ikke kan svømme.

@Niels Juul Hansen, 28. januar 2013 kl. 15:31

Konkurrenceevnen har været faldende i flere årtier (skal dog ikke være en undskyldning). For høje lønninger og for høje indkomstskatter.

Ændrer dog ikke en pind på, at vi har haft det bedste nationaløkonomiske årti nogensinde i Danmark.

Men altid skal der være brokhoveder som dig.

Hvilke præcise reformer manglede DU i 00′erne?

…fortsat

Ja, Kristian Jensen har erkendt, at de off. udgifter blev for høje. Men det er ligeså meget et hint til den daværende opposition, der mente, at der blev brugt for lidt, og at vi var på vej mod en “velfærdsmassakre”. De ville tilbage på Nyrup-niveau. Jo tak, men det var LAVERE!. LOL

Fogh har altid været en ulv i fåreklæder, og indyndet sig magt over hønsegården ved at klæde sig ud som socialdemokrat og tale ligeså, til stor frustration for socialdemokraterne. Det falske besejrede den ægte vare endnu engang.
Jamen, det må vel være da han fik en spand rød maling i nakken.
Det der gør ham mest folkelig er når han taler engelsk :)

@Niels O,

“Men altid skal der være brokhoveder som dig.”

Er man et brokhoved, hvis man påpeger, at en forringelse af konkurrencevnen på 20% er et af vores største økonomiske problemer?

Hvis det er på det plan, du foretrækker at debatterer, så vil jeg ikke spilde min tid på dine kommentarer.

Det er ganske enkelt for plat!

At bygge en Øresundsbro – ti år og 20 milliarder.

At sælge pulverkaffe i DSB tog i ti år – 1 milliard.

Gad vide om man ved at akutansætte 20 * det nuværende kaffepersonale, og udstyre dem med lim og tandstikker kan få en Kattegatbro ud af det – med lidt teambuilding fra Waterfront?

Næppe – Problemet startede da Nyrup og Løkketoft begyndte den relationelle konvergens samfundsøkonomi.

Man stoppede med at se på reelle tal og faktiske omkostninger – og brugte bare løs den andel af samfundskagen, der var blevet tildelt een som en gud given rettighed, og som blev kørt på ladvogne ned i ministerierne. Fogh gjorde intet for at stoppe det – korrekt – men forventede formentlig at samfundskagen altid ville vokse højere end det offentlige forbrug. Det gjorde kagen bare ikke.

Og da krisen så kom til den virkelige verden….. Så blev danskens rettigheder som bekendt beskåret, mens pengefesten i administration og kaffedepartementerne fortsætter ufortrødent.

DSB er bare eet selskab – i alle departementer, styrelser og kommuner er galskaben på samme eller højere niveau.

Mens fru Jensen må nøjes med sin robotstøvsuger.

Sådan er det jo.

@Niels Juul Hansen

Nårh! Another Day In Paradise, og så bliver man alligevel tøsefornærmet….

Da vi fandt ud af, at han løj:

“Jeg er ikke kandidat til nogen toppost…”

Herefter stak han af fra regningen og overlod oprydningen til danskerne….

Da festen var forbi, opdagede vi, at Foghs eneste projekt er ham selv. Det giver ikke noget smukt eftermæle….

Fogh er et politisk fjols, men danskerne valgte blindheden i 00′erne…. Her har vi selv et ret skidt eftermæle…

Jeg er en af dem som tydeligt husker da en skatteminister skabte begrebet “kreativ bogføring”.

Denne minister undgik rigsretsag, hvilket idag kan erkendes som en fejl.

Men vi blev alle advaret om “skatteministerens” mangel på moral……….

Hr. Tom Jensen, glemmer også i en ellers fin blog, at Danamrk, blev sendt i krig, pga. løgne.

Samt alle de menneskelige lidelser dette har medført.

“Kloge-Aagernes” blog!

Som en af Venstres vælgere havde jeg det elendigt med Anders Foghs handlemåde i 1½ år, førend hans arrogante og selvopblæste sortie til Bruxelles, privat fly til Lene Espersen osv. Jeg tilbød endda at bidrage til en skamstøtte over ham og skrev, at værre var ikke set siden Corfitz Ulfeldt. Jeg var især rasende over det med folkeafstemningen, som ikke blev til noget, og jeg skrev flere gange, at Fogs eftermæle vil blive et andet, end han tror. I øjeblikket ser det ud til, at jeg får ret.

Ang. den hæmningsløse låntagning diskuterede jeg den på et tidligt tidspunkt med min bankrådgiver ifm. med en samtale om noget helt andet. Jeg sagde til ham, at den var uansvarligt, og han slog en høj latter op, der var så skinger, at jeg forstod, at det mente han også, men ikke desto mindre svarede han, at han sov godt om natten.

Folk kan ikke forlange, at andre skal være deres økonomiske barnepige, men regeringen burde på et tidspunkt have blandet sig og advaret, synes jeg. I stedet sendte den signaler om, at vi i økonomisk henseende kunne gå på vandet.

Den offentlige sektors voksværk var også uansvarlig, og hvordan kommer vi af med det monster?

Noget af det meget uheldige, som Fogh også igangsatte var den følgagtighed, som hele partiet vænnede sig til, selv de uenige dukkede hovederne, og i dag er Venstre et visionsløst bogholderparti, fattigt på talent og har så at sige ingen profiler, som man siger. Pind og Karsten Lauritzen, der er en af de uddannelsesløse, er de eneste jeg kan komme i tanke om. Kristian Jensen er slet ikke god nok som næstformand, og han var også Foghs opfindelse. Man må have helt ondt af Lars Løkke, for det var ikke misundelsesværdigt at overtage efter Fogh.

Ægteparret Fogh Rasmussen har tidligere nævnt, at det har tænkt sig at tilbringe sit otium i Frankrig. Det er sikkert en god idé, for her skal Parret ikke regne med at blive mere populære i de kommende år.

Anders Fogh Rasmussen er vel den eneste ikke- socialdemokratiske statsminister, der til fulde har først socialdemokratisk politik.

@Jan Petersen

“Anders Fogh Rasmussen er vel den eneste ikke- socialdemokratiske statsminister, der til fulde har først socialdemokratisk politik.”

Så er det en gåde, hvorfor Socialdemokraterne var så utilfredse med ham i 00′erne.

@Niels O

“Nårh! Another Day In Paradise, og så bliver man alligevel tøsefornærmet…”.

Ikke spor – men det altid, når debattører løber tør for argumenter, at de går efter manden i stedet for bolden.

We are not impressed!

Ja, Jan Petersen, og siden 2001 har Venstre leflet for de “blå socialdemokrater” og regnet med, at vi andre er tilfredse med det.

En dag springer partiet vel ud som Venstre, Danmarks blå socialdemokrati.

“Mads Kastrup” – du er da en stakkel..
Personligt had mod Anders Fogh har du tilsyneladende også?
Hvordan har du det med at “dine supportere” hedder:
“Søren Revser”
“søren.sørensen”
“arne rud”
“niels juul hansen” m.fl.???
Vi er nede under børnehave-niveau – det kan alle se!
Dine “fans” er alle fra den ekstreme-røde-børnehave!
Flot på det der siges at være en “borgerlig avis”!!!
Forget it! VIL I/DU virkelig have Danmark helt, helt ned med nakken??

Niels Juul Hansen, 28. januar 2013 kl. 17:48

“Ikke spor – men det altid, når debattører løber tør for argumenter, at de går efter manden i stedet for bolden.”

Korrekt. Lige mine ord. Jeg har svaret mit, og afventer (vel forgæves) dine kommentarer.

@Maria Due

Jeg tror, at det er svært at gøre dig tilfreds. Tænk at sammenligne Fogh med Corfitz Ulfeldt. Fogh, som holdt den store tale, hvor han gjorde op med samarbejdspolitikken og danskernes hang til at sejle under bekvemmelighedsflag.

danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/anders-fogh-rasmussen-v-om-samarbejdspolitikken-29-august-2003/

(Marker link og søg på Google).

Du fortjener en dosmerhue og nogle timer i skammekrogen.

Niels Poulsen, din kommentar bærer præg af, at du ikke ved noget om Corfitz Ulfeldts franske “dispositioner”.

Hukommelsen er vist kort! For visse!

@Maria Due

Du sammenligner Fogh med Danmarks notorisk største landsforræder? Jeg vil som sagt anbefale et par timers ophold i skammekrogen. Helst uden flere kommentarer.

Skrevet af T. Sørensen, 28. januar 2013 kl. 13:57
“Dog fik vi hånd i hanke med udlændingepolitiken. Men det er nu igen sat over styr”

…Du relatere vist til fakta at VKO indførte dobbelt så mange løn presere under deres 10 år end gjorde Nyrup under sit loår?..
Det bliver sjovt at se om den nye regering, selv med kriser overalt i Europa og pres syd,øst,vest og nord ikke alligevel ender med færre indvandrer end gjorde VKO. VKO er en regering men kan regne med når der skal indføres løn pres på Etniske via desperate fremmede til at arbejde for dig. Jo de usle borgerlig har ingen moral!

Man kan stille op i punktform, hvad Fogh bl.a. har bedrevet:

1. Ignorede miljøet fuldstændig de første 4 år.
2. Førte os ind i en krig på løgnagtig grundlag
3. Indførte afdragsfrie lån der er skyld i boligboblen.
4. I de gode tider blev der ført en forkert politik, så økonomien blev fuldstændig overophedet.
5. Understøttede Bjørn Lomborg med penge i 10 år

“Managers do things right, while leaders do the right thing”

Fogh var den bedste manager vi længe har haft; han var bare ikke den leder vi havde brug for…

Niels Poulsen, jeg ser også gerne, at du undlader at kommentere yderligere, indtil du har gjort dig den ulejlighed at læse, hvad jeg rent faktisk skrev, og det var vel at mærke ikke, at jeg sammenlignede Fogh med Ulfeldt.

Jeg skrev derimod, at “værre var ikke set siden Corfitz Ulfeldt”, og det er noget helt andet, som jeg står ved.

Men sløvheden har vel nu lagt sig så tungt, at man er glad for Lissabontraktaten og har glemt, at vi med den mistede vor suverænitet på de fleste områder, hvor vi ikke allerede havde afgivet den. Snart får vi også ytringsfriheden yderligere beskåret, hvis det står til EU.

Sidst har David Cameron talt om dette emne og om mistet demokrati og muligheden for at tage suverænitet tilbage, men det har de danske medier jo voldsomt travlt med at nedtone og ændre til noget helt andet. Det er det, jeg kalder visionsløs bogholdermentalitet.

I øvrigt var Corfitz Ulfeldt vel den største politiske begavelse, Danmark har fostret, og det kan du læse om i Den Store Danske Encyklopædi, hvor du også kan blive oplyst om, at hans overdrevne selvfølelse, forfængelighed, ambitioner og griskhed drev ham ud, hvor han ikke kunne bunde.

Det er en lidt sjov kritik af Fogh’s uansvarlige politik. Prøv at søge på ordet velfærdsmassakre før 2011 og se hvor mange socialdemokrater og SF’ere der var der mente det var skammeligt ikke at bruge mere på “velfærden”

SOM;
SF’s finansordfører, Ole Sohn, kalder aftalen en »historisk trussel« mod velfærden.

Han mener, regeringen tørrer regningen for års ufinansierede og underfinansierede skattelettelser af på børn, syge og ældre i kommunerne.

»Det er en historisk dårlig aftale for kommunerne. Med S og SF’s planer, Fair Forandring og Fair Løsning, ligger der helt andre perspektiver for kommunerne i fremtiden, og jeg tør godt garantere KL, at de ikke med en S-SF-regeringen vil blive mødt med den form for diktater oppefra, som de får fra VKO«, skriver Ole Sohn i en kommentar.

ELLER;
VELFÆRDSMASSAKRE; Det mener socialdemokraternes finansordfører, Morten Bødskov, om kommuneaftalen.

Det sørgelige er at under VK regeringens tid meldte dronningerne af blokpolitikken Marianne, Margrete og Helle sig totalt ud af de ansvarlige partiers klub, og overlod utrolige mængder af den førte politik til et samarbejde med et af de partier der ikke nødvendigvis er de højest uddannede og største økonomiske begavelser.

Det er befriende at vi har en saglig opposition lige nu der hjælper regeringen med ikke at opføre sig totalt debilt. Selvom HTS og resten af cirkusset prøver hårdt er skadesvirkningerne af denne regering trods alt kun ca 20-30000 jobs lige nu, og SF’erne er blevet holdt stækket af Joachim B. Olsen – tak

“Du og andre, skyd I bare med skarpt efter AFR, han kan tåle det. Men det giver ingen mening og I skulle hellere kigge indad, som f.ex. de mange der lod sig gribe af eufori i banken, en eufori som ved spillebordet kaldes ludomani, og det har politikerne vist ikke noget med at gøre. Eller er vi der hvor det personlige ansvar ikke længere er personligt. At det ER de andres skyld?
Skrevet af C Kjær, 28. januar 2013 kl. 14:41″

Opmuntring af hurtige penge uden ansvar, skal da styres ansvarligt! Målet var jo at få folket gældsat til slaver for top 10%, faktisk vel top 3%, ejerne!
Slaveri var også godt for USA i økonomisk henseende ligeså var den nazistiske ideologi med gratis arbejdskraft. Ligeså vel det være for ejerne at få lønnen ned for de 70% fattigste lønmodtager, som nu er målet…Gud herrebevares hvilken usselhed og vision-mangel!

Det PERSONLIGE ANSVAR er ikke relateret til omkostningerne af nødvendigheder på et hvilket som helst tidspunkt(køb af bolig,lån mv.), hvis dem der sælger bare er grådige egoister uden ANSVAR. Der skal langt,langt mere kontrol af dem. Banker skal være en del af folket, ansvarlige investering og priser af boliger. Det har aldrig været mening at alt økonomisk initiativ skulle være bundet op i mursten. Dette er en helt falsk økonomi! Boliger er en nødvendighed ikke livets mening hverken i økonomisk eller personlig forståelse!

Sig mig arbejder du med opkøb af tvangsauktioner? Har selv arbejdet lidt inde for området, og de spekulanter men møder der svare for mig til de værste parasitter det Danske samfund har at tilbyde…Omkostningerne ved tvangsauktion er så ødelæggende for hele samfundet udover dem involveret. Men at borgerlige spekulanter så går ind og køber det for en slik og videresælger for ussel mammon uden etik og moral! (Lukasevangeliet 16.13):”Ingen kan tjene to herrer. Han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og mammon. (Matthæusevangeliet 6.24.)”…Med mennesker istedet for gud…

@ Erik Hjorth! Ja i punktform – meget “fæl” fyr! @ Marie Due! C. Ulfeldts svenske “forbindelser” er vist lige det eftertiden husker mest! Og sammenligne Fogh med ham er vist lidt overdrevet -for at sige det mildt. Den første var vist nok også en “fæl” fyr – meget værre end nogen anden i Danmarkshistorien! Nu har vi jo “heldigvis” en regering, hvor de radikale er tro mod alt dansk! De er sandelig ikke “landsforrædere” – selv om de gør ihærdige forsøg!

@Maria Due

Jeg skal gerne undlade at kommentere yderlige. Jeg forstår dybest set ikke denne diskussion, hvor tæskehold fra både rød og blå stue finder sammen om nedgøre Anders Fogh Rasmussen. Når man ikke kan se forskel på liberales og socialisters hadefulde angreb, så er der et eller andet helt galt. Mit bud er som sagt, at Danmark har tradition for at behandle sine store sønner dårligt. Fogh var for stor til os små mennesker i Danmark. Jeg forstår godt, at han ligesom sheriffen i “High Noon” søgte bort. Men modsat Gary Cooper smed han i det mindste ikke sherifstjernen i støvet for sine feje og utaknemmelige medborgere.

Axel Eriksen, så tager vi den endnu en gang for prins Knud.

Jeg har IKKE sammenlignet Fogh med Ulfeldt, det var Niels Poulsens påstand, og den holder ikke vand. Læs selv.

“Men modsat Gary Cooper smed han i det mindste ikke sherifstjernen i støvet for sine feje og utaknemmelige medborgere”.

Nej, tværtimod, han fortsatte sin enøjede taktik mod al-Qaida og var med til at skærpe interessen for Afghanistan og sende os til Libyen, som pressen siden har fortalt os en succeshistorie om.

Ikke desto mindre meddelte Udenrigsministeriet forleden, at man fraråder danskere at rejse til Libyen, og der er åbenbart ikke det, der ikke er galt dernede, hvilket ikke kommer som en overraskelse for os alle.

@Maria Due

Skal Fogh nu også have skyld for miseren i Libyen? Den troede jeg ellers var orkestreret af Sarkozy. Men det er smukt af dig, at du tiltror Fogh så megen magt.

Jeg savner i øvrigt ikke superterroristen Gaddafi.

Den kritik, der bliver Anders Fogh Rasmussen til del, er topmålt hykerisk.

Op gennem 00-erne var der et konstant angreb mod netop Anders Fogh Rasmussen for, at han ville beskære velfærden. Vi husker Villy Søvndals udtalelser om, at vi var på vej mod den sociale massegrav. Op til valget i 2005 lukkede et jysk slagteri, straks kom angrebet om, at Fogh skabte massearbejdsløshed.

Ved de årlige forhandlinger om kommunernes udgifter hældte kommunalforhandlerne vand ud af ørerne og beklagede, at de ikke kunne få lov at give borgerne så meget velfærd, som de gerne ville.

Således var den offentlige holdning – Fogh holdt igen, mod et vedvarende krav om meget højere offentlige udgifter – og nu bebrejdes Fogh, at han ikke begrænsede det offentlige forbrug.

Trods disse vedholdende angreb lykkedes det både at fjerne den offentlige statsgæld, at sikre et rekordhandelsoverskud, at sænke skatterne samt at skabe fuld beskæftigelse.

Når 00-erne kommer lidt på afstand, vil en hver med blot elementær økonomisk forstand indrømme, at 00-erne var en gylden periode.

Dertil vil Fogh huskes for sit markante forsvar for ytringsfriheden under Muhanmed-krisen.

Det er indlysende, at vestrefløjen går benhårdt efter at nedgøre en af Danmarks store politikere – derved kommer deres egen forsømmelser til at stå i et mere sløret lys.

@ Marie Due! Tag den “nok engang til for Prins Knud”. Se dit eget indlæg kl. 17.37 – var det ikke en sammenligning?

B Nielsen Kritikken i dag kommer ikke fra venstrefløjen, men fra højrefløjen. Men i dag er venstrefløjens argumenter åbenbart gode nok for dig – her i bagklogskabens ulideligt klare lys :-)

Axel Eriksen.

Nej, og det har jeg allerede forklaret en gang.

I øvrigt er der ikke noget mærkeligt i, at Venstres egne vælgere kritiserer Anders Fogh Rasmussen. Mange af os har jo en nær tilknytning til erhvervslivet, hvor konstruktiv kritik er en livsnødvendighed, og man derfor tit går hårdt til hinanden. Det er noget andet på venstrefløjen, hvor folk partout skal være solidariske udadtil, mens de flår hinanden indadtil.

At jeg har fremsat kritik af AFR er heller ikke ensbetydende med, at jeg ikke kan finde på noget pænt at skrive om ham. Men når der bliver spurgt om det med barnepigementaliteten, så kan det jo ikke afvises, at AFR som statsminister havde for vane at feje folk til side og vide bedst selv. Især da han underskrev Lissabontraktaten. Han har også ry helt til Washington for at være en usædvanlig ilter og selvrådig generalsekretær, som man har måttet dysse ned. “Wild” er et af de udtryk, der er blevet brugt om ham derovre.

@ Jørgen Hansen

Jeg tror næppe, at Du skal regne Mads Kastrup til højrefløjen, næppe heller her i debatten søren sørensen eller Helge Ebbe Nørager.

Blandt økonomer har den skarpeste kritiker været tidligere vismand Chresten Sørensen, der selv definerer sig som et stykke til venstre for Socialdemokraterne.

Dertil kommer kritikken fra Politiken og segmentet omkring denne avis.

Selvfølgelig er der også folk fra den borgerlige fløj, der giver den som “kloge Åge” på tidsmæssig sikker afstand af begivenhederne, men hovedvægten finder Du nu blandt de, der har klare politiske motiver til at tale Fogh-perioden ned.

@Niels Poulsen

“Mit bud er som sagt, at Danmark har tradition for at behandle sine store sønner dårligt. ”

Jeg tror nu, det specielt gælder Venstretilhængeres og blå stues holdning til tidligere Venstrestatsministre, eksempelvis, Poul Hartling, Henning Chritoffersen, Uffe Ellemann og Anders Fogh.

I Socialdemokratiet er der stadig respekt om J.O. Krag, Anker Jørgensen, Svend Auken og Poul Nyrup – selv om de naturligvis bliver kritiseret af deres politiske modstandere i blå stue.

Først skriver man en politisk bog om alt det man vil……. og så går man hen og gør det stik modsatte.

Man lover og proklamerer at man vil føre det modsatte af socialdemokratisk/ radikal politik, og så bestiller man nærmest ikke andet, da man er kommet til magten.

Hvad plejer man at kalde den slags?

Var det 379 nye afgifter der kom til under VKO? Og blev indvandringen mindre? Blev indstrømningen af direktiver, løntrykkere, jobtab og kriminelle søgt begrænset?

Og så var der AFRs klodsede og dårligt gennemtænkte håndtering af vores indsats i Afghanistan, som har kostet næsten 50 dræbte og flere hundrede lemlæstede danskere.

Men selvfølgelig lå visse journalister på maven for AFR i årevis, fordi han virkede vældig smart, overfladisk set.

Jeg mener, at angrebet på Irak er nok til en total diskvalificering.

Man ville score goodwill hos Bush. Og man ville give Soc.Dem og Rad.V én på hatten som gengæld for perioden med fodnotepolitikken.

Det kostede titusindvis af civile irakere livet. Men det var en pris Fogh Rasmussen var villig til at betale.

Anderledes forholdt det sig, når man så skulle til at tage et ansvar i forhold til de flygtninge, man selv havde været med til at producere.

Mere lumpent kan det ikke blive. Sådan en statsminister er sin vægt værd i rød maling.

@j nielsen

Ja, det var det med danskernes hang til at sejle under bekvemmelighedsflag. Hvis alle tænkte som dig og dine lige, så tilhørte verden diktatorerne som eksempelvis Saddam Hussein.

“I kampen mellem demokrati og diktatur kan man ikke stå neutralt. Man må tage stilling for demokratiet og mod diktaturet. Det er på dette punkt, at den aktive tilpasningspolitik udgjorde et politisk og moralsk svigt.

Alt for ofte i historiens løb har vi danskere blot sejlet under bekvemmelighedsflag og ladet andre slås for vor frihed og fred.

Læresætningen fra 29. august 1943 er, at hvis man mener noget alvorligt med vore værdier, med frihed, demokrati og menneskerettigheder, så må vi også selv yde et aktivt bidrag til at forsvare dem. Også imod svære odds. Selv når der skal træffes upopulære og farlige beslutninger.”

Citat af Anders Fogh Rasmussen.

@Mads Kastrup
mandag den 28. januar 2013 kl. 12:37

Mads Kastrup!

Danskerne skulde smide hele deres regering paa porten, og saa valge en Muslim som Statsminister.

Derefter skulde de infore ‘Shari’ah’ lovgivning, og derefter fyre 90% af alle de stats og kommune ansatte Embedsmand, fordi, de er alle ‘Bedragerer’ som bedrager resten af den Danske befolkning.

Derefter skal alle skatter og afgifter nedsattes med 90%.

Og det skal gores strengt forbudt for nogen at forlanger ‘Renter’ for at udlaane Penge.

Og dem som forlanger ‘Renter’ alligevel skal halshugges, men offentligt.

Samt, alle som salger spiritus og andre narkotiske stoffer skal ogsaa halshugges omgaaende, og uden nogen rettergang med corrupte forsvars Advokater og corrupte Dommerer.

Alle skal jo do for eller siden alligevel, saa hvorfor ikke bare halshugge alt ukrudet straks, og saa behover man jo ikke at give dem nogen Folkepension.

Saa det er en win,win situation for alle, hvis man bare halshugger alle de daarlige elementer i Samfundet.

Men den slags lowgivning vil alle de “oh saa gode og Hellige Kristne” jo ikke hore tale om, fordi, de siger, “forlad us vore synder, som vi forlader dem deres synder”, for “Jesus var jo Korsfastet og dode for vores synder”

Ja, det er sku en god unskyldning for, at faa lov til at fortsatte med, at gore alle de forbrydelser som de Kristne jo gor, med henvisning til Jesus og hans syndsforladelse og lardom.

@ B Nielsen, 28. januar 2013 kl. 22:05

Et stort flertal af fagøkonomer giver Fogh ringe karakter for sin håndtering af økonomien.

Af alle medier, er det endda BT der har historien

http://www.bt.dk/politik/her-er-danmarks-bedste-statsminister

@ Mads Kastrup
mandag den 28. januar 2013 kl. 12:37

Mads Kastrup!

Alle laan skal betales tilbage, eventuelt afdrages over flere aar.

At give ‘Afdragsfrie’ laan, men samtidig forlange ‘Renter’ for saadan et laan er en stor Forbrydelse.

Derfor er alle Banker og Finansinstituter de rene Forbryderer som giver ‘Afdragsfrie laan’ men samtidig forlanger ‘Renter’ for saadanne laan.

Derfor kan jeg kun anse Anders Fogh Rasmussen for at vare delagtig i Bankernes Forbrydelser, naar Bankerne forlanger ‘Renter’ af ‘Afdragsfrie laan’, ved at han gav sin og Regeringens tilladelse til at give Bankerne tilladelse til at give ‘Afdragsfrie laan, men samtidig give Bankerne tilladelse til at forlange ‘Renter’ af saadanne ‘Afdragsfrie laan.

Derfor anseer jeg Anders Fogh Rasmussen for at vare en lige saa stor Forbryder, som de Banker som forlanger ‘Renter’ af ‘Afdragsfrie laan’.

Fogh gjorde det ganske udemærket og den nuværende folkestemning blandt såvel økomoner, journalister og ikke mindst politiske modstandere afspejler ikke virkeligheden.

Sandheden er at AFR regeringen evnede både at nedbringe statens samlede gæld dramatisk, fjerne udenlandsgælden og gennemføre skattelettelser.

Alt dette blev gennemført uden at slagte den offentlige sektor, selv om den gang var den yndende kritk af AFR regeringen – den latterlige påstånd hører man da heldigvis ikke længere.

Når stemningen så ere blevet som den er skyldes det, efter min ydmyge opfattelse, at økonomer generelt (både den gang og nu) mener at væksten i den offentlige sektor var for stor.

Mens det stod på fik disse økonomer ingen taletid i medierne, og oppositionens konstante krav om mere velfærd, højere lønninger til sygeplejersker og andre varme hænder i den offentlige sektor fik lov til at sætte dagsorden i medierne.

Nu, hvor oppositionen er rykket ind i ministerierne er det ikke længere noget krav om mere velfærd og flere penge til de varme hænder.

NU, får økonomerne så lov til at sætte dagsordens med kritikken af den store offentlige vækst og dem som den gang krævede endnu større offentlige udgifter benytter oppotunistik lejligheden til at kalde AFR for usansvarlig.

Det der havde været uansvarligt AFR ville have været at overlade nøglerne til statskasssen til oppositionen mens pengne strømmede ind. For resultatet havde været langt værre end det AFR leverede. De offentlige udgifter var steget endnu mere og skatterne var forblevet højere, derom hersker der reelt ingne tvivl.

Så vi skylder AFR tak for at han gik på kompromis for at holde velfærdsnarkomanerne i oppositionen fra magten på et tidspunkt hvor de kunne have gjort ubodelig skade.

Noget ganske andet er så at vi i dag i bagklogskabens klare lys alle kan se at væksten i den offentlige sektor var uholdbar. Havde oppositionen erkendt det for 10 år siden og aktivt støttet en mere ansvarlig politik, så havde AFR ikke været tvunget i armene på den socialdemokratiske (økonomiske) linje som Dansk Folkeparti satte og som begrænsede VK regeringens muligheder for at handle.

I dag kan man undre sig over at medierne ikke konfronterer AFRs nuværende politiske kritikkere med deres egne holdinger under VK regeringen, holdninger som de facto betød at de og deres partier umuliggjorde den ansvarlige politik, og de stærkt påkrævede reformer, som de i dag kritiserer AFR for ikke at have gennemført.

@Frank L.

“Et stort flertal af fagøkonomer giver Fogh ringe karakter for sin håndtering af økonomien.”

Ja, og derfor mente Fogh også, at de måtte skrive økonomibøgerne om, så de passede til hans politik!

Tilsvarende med hans egen bog om ‘Minimalstaten’. Den smed han selv på møddingen, da han ikke kunne bruge den til noget, hvis han ønskede magten i Danmark.

Der er noget ved venstres toppolitikere, som mange danskere ikke kan stå for. :-)

Foghs eftermægle, og svaret på hvornår hans status som ”En af vore egne” forsvandt.

Starten gik meget godt og han nåede i karrierens forløb, at puste nyt liv i nye udgaver af historier om De Tre Tossede – en for længst uddød historieserie – opdigtet af folket, eller en moderne udgave af Marx Broders alias Bush, Blair og Fogh – med fokus på underholdningsværdien i hvordan man smider de bedste kort man har på hånden – væk. Tre for så vidt intelligente personer der ad mærkelig omveje formår at kommunikere deres fælles budskab, der til sidst ender i kollektivt kaos, med en undertone af retning.

Retningen denne gang var desværre skæbnesvanger, da tilbagetrækning ikke var mulig – andet end til en toppost i Nato.

Meget levende eksempler på, at demokratiske værdier som forhandling og diplomati kommer til kort, og at der blot skal tre tossede til for at starte en krig.

Der er både båthorn, spidshat og cigar med i det her – og hvor Fogh bærer alle egenskaber.

Resultatet er desværre, at AQ nærmest har fri adgang til Europa, ved at fjerne Nordafrikas Den Gale Hund (som jeg ikke sympatiserer med) – men han kunne ikke lide AQ – og han var begyndt at logre med halen, og kunne håndfodres.

Samt at det åbenbart er muligt at tage et andet partis kåbe på – og regere på lånte fjer – i 2 perioder. Da jeg fandt ud af at kåben var en blå og rød vendekåbe – da forsvandt status som ”En af vore egne”.

Han er god til at styre sutteflasken i den rigtige retning – men det ser ud til at der er udbrudt trøskesvamp på patten.

Havde Anders fogh kørt ren minimal-stats-politik, så havde han aldrig fået magten i DK, og så havde rød blok haft større muligheder og dermed frit løb, så vel også et valg for Fogh: at se, hvordan vrkeligheden også er, vi danskere?

Jeg synes Christian G. sagde det helt rigtigt med sin kommentar 28. januar 2013 kl. 18:43 “Managers do things right, while leaders do the right thing”

Fogh var den bedste manager vi længe har haft; han var bare ikke den leder vi havde brug for…

Det er pænere sagt end en kommentar i en blog for længe siden, noget i retning af at Fogh var ikke statsmand, han var bare en bondesnu forpagter. Han gjorde det som HTS også gjorde, sagde det der skulle til for at få det han ville have, nemlig statsministerstolen. At han så var en bedre manager end HTS er en anden ting, det vil ikke give ham en høj placering i listen over vores ledere, højst som et af de større flops.

Hvad angår Afghanistan – så skulle den krig ikke have været ført, og jeg fatter ikke, som skrevet på tidligere blogge om emnet, at Anders Fogh og Blair kunne hoppe på den cowboy’s limpind og konstant tale om, at ‘nu kommer jeg, nu kommer jeg’ – hvor han til sidst var nødt til at komme – og ikke, som nogle af vi andre forstod, at Sadam Husseins drillerier, også sendt på TV, netop var udtryk for, at selvfølgelig havde han ikke A-våben, og hvor man VILLE i krig, siden man ikke gav den svenske undersøger endnu et par måneder, som han bad om dengang. Han var næsten færdig,

Det var ulideligt så ofte på TV at høre og se både Busch, der vel skulle følge op på ‘farmands’ job og vise, at han kunne gå hele vejen til Bagdad, hvad der ikke var lovligt i 1ste Irak-krig primo 90-erne, der var et el andet ‘mandat’ el int. lov, der ville gøre det ulovligt ligefrem.

Busch har ganske vist siden fortrudt sin retorik da; disse fra hans side konstant buldrende tønder- ellers havde de været tomme, og han mistet ære og troværdighed. Så – vanskeligt, fordi han havde kørt sig selv op i et hjørne, et krigshjørne.
DET forstår jeg ikke, ikke kunne ses af Blair og Fogh.

En fra de miltære studier, Rasmussen var efternavnet (husker ikke lige fornavn og mellemnavn), udtalte i går, at vi nok fremover ser til, at vi ikke blot følger ‘de store’for at stå skulder ved skulder – men tænker på, hvad der egtl er vores interesser.

Og formåen, vi jeg tilføje – hvis han ikke lige havde det med også.

Jeg ved naturligvis ikke rækkefølgen i Foghs beslutning eller snarere mulighed for at få en post som øverste for NATO.

Om han ikke skulle have tænkt: “Lad mig se at komme væk fra dansk politik og blive fri for ethvert ‘forhold’ med Helle Thorning” – altså ikke stå og skulle tab overfor lige hende.

Det tror jeg ikke havde været et ønskescenarie for Fogh uao – slet ikke hans ‘cup og tea’ – så hellere
blande sig med ‘de store’.

Anders er ren !

@søren sørensen – du anvender en række tal, men angiver ikke, hvor du har dem fra. Eksempelvis den med, hvor ulige indkomster er fordelt i DK. Den lyder ikke ligefrem troværdig i et land, hvor den højest lønnede femtedel betaler halvdelen af alle personskatter….
….Nævnte intet om ulige indkomster men at Danmark er nr. 3 i verden i ulighed når det kommer til hvor top 10% ejer flest værdier…65%
Skrevet af mads kastrup, 28. januar 2013 kl. 14:53

http://www2.ucsc.edu/whorulesamerica/power/wealth.html

….Nævnte intet om ulige indkomster men at Danmark er nr. 3 i verden i ulighed når det kommer til hvor top 10% ejer flest værdier…65% her!
her står tallene iblandt andet…
året var 2000 i første artikel nedenunder!
http://www2.ucsc.edu/whorulesamerica/power/wealth.html
også på http://www.Taxjustice.net som er en seriøs side angående skatte forhold. Men vi må jo ikke linke her da kommentarer så plejer at blive slettet og har derfor ikke gjort så!
Og hvor jeg fandt informationen først gang…du må selv søge der, da en hurtig søgning ikke gav resultat.

Hvis du ikke finder dem, kom tilbage og jeg skal engagere mig!

@Mads Kastrup
Tak for din uddybning ovenfor. Efter min mening er det issue, du nu har nuanceret en tynd kop te. Lad os lade tankerne fare og tænke på andre ledere som vi passende kunne forvente forklaringer fra. Lad os tage hjemlige Poul Nyrop som ikke går af vejen for at føre sig frem som statsmand. Han roses bredt, men var det ikke ham (og M Jelved) der med deres eklatante undladelsessynd ift udlændingepolitikken lagde grundstenen til de massive problemer som findes idag. Lad os huske det i festtalerne. Tag fra den internationale scene Jacques Delors, Helmuth Kohl (som jeg iøvrigt nærer stor respekt for). Skulle vi ikke forholde dem euroens svagheder som de vendte det blinde øje til. Op på bålet med dem alle.
AFR var og er en markant politiker, der stod i spidsen for regeringer i 0′erne, men overvurder ikke statsministerens indflydelse, det er, vil jeg mene en “rollercoaster” den pågældende sidder i og der er ikke fri manøvremulighed.

@H Madsen
Spot on.

Mvh

Anne Søgaard – 12:59

Ja, det vil jeg da håbe, i det hele taget! Dvs for landet som helhed også!

@søren sørensen – du anvender en række tal, men angiver ikke, hvor du har dem fra. Eksempelvis den med, hvor ulige indkomster er fordelt i DK. Den lyder ikke ligefrem troværdig i et land, hvor den højest lønnede femtedel betaler halvdelen af alle personskatter…!
….Nævnte intet om ulige indkomster men at Danmark er nr. 3 i verden i ulighed når det kommer til hvor top 10% ejer flest værdier…65%
Skrevet af mads kastrup, 28. januar 2013 kl. 14:53

http://www2.ucsc.edu/whorulesamerica/power/wealth.html

….Nævnte intet om ulige indkomster men at Danmark er nr. 3 i verden i ulighed når det kommer til hvor top 10% ejer flest værdier…65% her!
her står tallene iblandt andet…
året var 2000 i første artikel nedenunder!
http://www2.ucsc.edu/whorulesamerica/power/wealth.html
også på http://www.Taxjustice.net som er en seriøs side angående skatte forhold. Men vi må jo ikke linke her da kommentarer så plejer at blive slettet og har derfor ikke gjort så!
Og hvor jeg fandt informationen først gang…du må selv søge der, da en hurtig søgning ikke gav resultat.

Hvis du ikke finder dem, kom tilbage og jeg skal engagere mig!

@søren sørensen – du anvender en række tal, men angiver ikke, hvor du har dem fra. Eksempelvis den med, hvor ulige indkomster er fordelt i DK. Den lyder ikke ligefrem troværdig i et land, hvor den højest lønnede femtedel betaler halvdelen af alle personskatter….
Skrevet af mads kastrup, 28. januar 2013 kl. 14:53

….Nævnte intet om ulige indkomster men at Danmark er nr. 3 i verden i ulighed når det kommer til hvor top 10% ejer flest værdier…65%
Skrevet af mads kastrup, 28. januar 2013 kl. 14:53

http://(her skal være 3 gange w)2.ucsc.edu/whorulesamerica/power/wealth.html

året var 2000 i første artikel nedenunder!

også på 3gange w så Taxjustice.net som er en seriøs side angående skatte forhold. Men vi må jo ikke linke her da kommentarer så plejer at blive slettet og har derfor ikke gjort så!
Og hvor jeg fandt informationen først gang…du må selv søge der, da en hurtig søgning ikke gav resultat.

Hvis du ikke finder dem, kom tilbage og jeg skal engagere mig!

lige som lidt svært at linke, 5 forsøg nu…

@søren sørensen – du anvender en række tal, men angiver ikke, hvor du har dem fra. Eksempelvis den med, hvor ulige indkomster er fordelt i DK. Den lyder ikke ligefrem troværdig i et land, hvor den højest lønnede femtedel betaler halvdelen af alle personskatter….
Skrevet af mads kastrup, 28. januar 2013 kl. 14:53

….Nævnte intet om ulige indkomster men at Danmark er nr. 3 i verden i ulighed når det kommer til hvor top 10% ejer flest værdier…65%
Skrevet af mads kastrup, 28. januar 2013 kl. 14:53

et h,h,t s//(her skal være 3 gange w)2.ucsc.edu/whorulesamerica/power/wealth.html

året var 2000 i første artikel nedenunder!

også på 3gange w så Taxjustice.net som er en seriøs side angående skatte forhold. Men vi må jo ikke linke her da kommentarer så plejer at blive slettet og har derfor ikke gjort så!
Og hvor jeg fandt informationen først gang…du må selv søge der, da en hurtig søgning ikke gav resultat.

Hvis du ikke finder dem, kom tilbage og jeg skal engagere mig!

lige som lidt svært at linke, 5 forsøg nu…

Nu har søren sørensen prøvet at forklare sig 3 gange. Er det ikke 3 gange for meget?

@ Balther Jensen, d. 29. januar kl. 00.48! Angiveligt skulle du ikke have drukket alkohol i over 3 årtier efter tidligere oplysninger – det må godt nok have været en “kæmpebrandert”, du dengang pådrog dig – “fuldemandssnak” så mange år efter!!!

Nu har søren sørensen prøvet at forklare sig 3 gange. Er det ikke 3 gange for meget?
Skrevet af Axel Eriksen, 29. januar 2013 kl. 16:48

…Husk at relater til emnet! faktisk 5!
Hvorfor visualisere jeg en hagesmæk hver gang jeg ser dit navn?

Niels Poulsen……

Jeg er enig i at politikerne bør være med til at forsvare og bevare vores frihed, demokrati, sikkerhed, borgerrettigheder, økonomi, indfødsret og kulturværdier mv.

Men det gør de jo ikke. Tværtimod.

Fogh kunne have støttet Afghanistan med et feltlazaret eller et hospitalsskib og nogle fly. Så havde venskabet med USA været intakt, og vi havde undgået at hundredvis af unge danskeres mistede livet eller blev lemlæstede.

Fogh og samtlige partier dummede sig gevaldigt, som det er deres vane. Mangel på tænkeevne, empati og rettidig omhu.

Og så blev vi snydt for en folkeafstemning vedr. EU. Det er snart mere forbrydelse og forræderi end politik.

Og hvad gjorde AFR for at begrænse mængden af jobtab, sociale ulykker og kriminalitet? Nærmest intet.

Og så kan enhver med en smule forstand jo let regne ud, at når man lader det offentlige bureaukrati svulme op, med hundredvis af nye afgifter til følge, så ender det med svækket konkurrence-evne, firmakrak, butikslukninger, massefyringer dagpengestop og forringet velfærd mv.

Men det forudså VKO tilsyneladende ikke.

Og hvad med den massakre på velfærden, skolerne og sundhedsvæsnet osv. som VKO indledte?

VKO holdt os for nar. Ligesom den nye regering. holder os for nar.

DF er lidt mere på danskernes side end de øvrige partier, som udnytter og forråder danskerne nærmest uafbrudt. Men Pia Ks politiske indsats var ret beset en slatten omgang.

Og en ting mere: Hvis de såkaldt borgerlige ikke havde været en så asocial og evnesvag affære, så havde vi undgået den røde feministiske regering, som nok er den hidtil værste vi har været belemret med.

De røde vandt jo fordi VKO havde gjort sig upopulær. Blandt andet via andre Claus Hjorts ulækre politik. (overfor de arbejdsløse med flere.) (tvangsaktivering af alvorligt syge osv.)

Uden hjorten og et par andre talentløse umuliusser var vi blevet forskånet for den nu rent radikale og kommunistiske politik som nu styrer Titanic-Danmark lukt imod græske tilstande.

@ søren sørensen! Hagesmæk – formentligt fordi du sidder og savler på din – af lutter fryd over dine egne fortræffeligheder!

Det er jo det, som vi af demokratiske grunde ikke vil indrømme. Vi vil godt indrømme det, når det drejer sig om Chimpanser. Hos dem er der 7-8 procent højt begavede. Men hvis vi siger, at det er ligesådan med mennesker, så er det meget, meget upassende.
Hvorfor er her ingen af disse 7 til 8 procent på blokken?

@Troels Pedersen
Du har ret, det er upassende. Blogs i bred forstand er et sted hvor meninger brydes. Man kommenterer på det, man finder interessant, resten kan man lade ligge. Med tiden finder det forhåbentligt et leje, hvor man taler civiliseret til hinanden, i mellemtiden kan hver enkelt insistere på at udtrykke sig på en måde som han elller hun selv kan identificere sig med. Hvor synes du selv du placerer dig med dit indlæg?
Mvh

En Mand der er bedste ven med George W. Bush, er og vil altid i mine øjne, være en taber !

Mads Kastrup – din blog er vist snart ved at dø ud.
Med Søren.sørensens rablende vrøvl og totalt umulige påstande . formuleringer (hvis man kan kalde det det) – ren rød sabotage – så er der sgu ingen der gider at sige noget på din blog. FARVEL!
(Måske er det egentlig det DU – men ihvertfald hr. Ahmed-Sørensen ønsker)? FARVEL!

@ Troels Pedersen! Kort svar: Der er for mange af de 92-93% af de underbegavede chimpanser, der får lov til at fremsætte tåbelige, fejlagtige og direkte løgnagtige kommentarer! De 7-8% af menneskeheden – der kunne hæve debatten – bliver desværre sænket ned på deres niveau!!

@ Axel Eriksen, 29. januar 2013 kl. 17:02

Axel du skriver:

“@ Balther Jensen, d. 29. januar kl. 00.48! Angiveligt skulle du ikke have drukket alkohol i over 3 årtier efter tidligere oplysninger – det må godt nok have været en “kæmpebrandert”, du dengang pådrog dig – “fuldemandssnak” så mange år efter!!! ”

Ja Axel, det var en stor ‘Bjorn’ jeg havde paa December 1,1982 da jeg var 49 aar gammel.

Men nu har jeg ikke haft en draabe af Whisky siden den sidste ‘Bjorn’ jeg slabte hjem December 1, 1982.
Thank God.

Ser du Axel.

Jeg har nu varet medlem af AA (Alcoholics Anonymous) siden den gang i 1982, og har varet til mere end 10,000,AA moder siden den gang i 1982.

Jeg behover ikke at gaa til moder, fordi, jeg er recovered fra ‘Alcoholisme’, men jeg gaar til moder for at lare andre folk hvordan man bliver helbredet for alkoholisme, og hvad Alcoholisme er.

Ser du Axel.
Alcoholisme er en ‘Sindssygdom’, hverken mere eller mindre.

Men hvem vil inromme at de er ‘Sindssyge’, ikke ret mange.

Derfor vil Alcoholikerer hellerer drikke sig selv ihjal, for de vil inromme, at de lider af en ‘Sindssygdom’, som i realiteten er grundet i en mangel paa religious eller spiritual kundskaber.

Samt de fleste som drikke Alkohol, Ryger Hash, eller bruger andre rusmidler,er enten ‘Kristne’, eller har ikke nogen tro i det hele taget, og de er i realiteten alle ‘Sindssyge’, men uden at vare klar over det dem selv.

Og, en meget stor del af den Danske befolkning er ‘Sindssyge’,men uden at vare klar over det dem selv, men det er det Regeringen vil have, saaledes, at de kan fortsatte med at udplyndre befolkningen for ‘Skatter’ og ‘Afgifter’.

Det er grunden til at der er saa mange mennesker i Danmark som er ‘afhangie’ af Alcokol, Tobak, og mange andre ‘Stoffer’ som gor mennesker totalt ‘idioter’, samt de paadrager sig ogsaa en masse andre physiske sygdomme, som lagerne kender godt til.

Samt,de sygdomme og forbrydelse som er til folge af Alcohol, Hash, Kokain, Tobak og mange andre rusmidler, koster hele samfundet umaadeligt meget.

Desvarre saa gor den Danske regering nasten intet for at advare befolkningen om faren ved at bruge Alkohol og alle de andre rusmidler, fordi, Staten tjener store penge paa at befolkningen bruge Alcohol,Tobak og andre giftstoffer, samt, naar folk bruger Alcohol, saa er de ude af stand til at bruge deres Hoved til at tanke med.

Regeringen onsker ikke at den Danske befolkning kan bruge deres eget Hoved. Fordi, hvis den Danske befolkning kunne bruge deres Hoved, saa ville staten ikke vare i stand til at svindle befolkningen som de for tiden gor.

Revurderet d.d.

Anders Fogh Rasmussen blev i sine unge år i Venstres Ungdom ofte kaldt “Røde Anders”, fordi han blev anset for at være venstreorienteret og gå ind for økonomisk demokrati, hvilket han beviser da han bliver fyret som skatteminister i 1992 p.g.a. kreativ bogføring – og erstattet af Brixtofte.

Anders Fogh Rasmussen får tildelt Storkors af Dannebrogsordenen, og har modtaget Fortjenstmedaljen i guld og er placeret i rangfølgens 2. klasse nr. 1.

Som statsminister var han placeret i 1. klasse nr.4.

http://www.forbryderalbum.dk

Interessant læsestof – god fornøjelse.

Han mistede både sin status som ”en af vore egne”, samt sin ”uskyld” i 1992, da han blev i ”familie” med Brixtofte lidt senere.

Men han gjorde det godt – især for sig selv.

Revurderet d.d.

Anders Fogh Rasmussen blev i sine unge år i Venstres Ungdom ofte kaldt “Røde Anders”, fordi han blev anset for at være venstreorienteret og gå ind for økonomisk demokrati, hvilket han beviser da han bliver fyret som skatteminister i 1992 p.g.a. kreativ bogføring – og erstattet af Brixtofte.

Anders Fogh Rasmussen får tildelt Storkors af Dannebrogsordenen, og har modtaget Fortjenstmedaljen i guld og er placeret i rangfølgens 2. klasse nr. 1.

Som statsminister var han placeret i 1. klasse nr.4.

http://www.forbryderalbum.dk
Interessant læsestof – god fornøjelse.

Han mistede både sin status som ”en af vore egne”, samt sin ”uskyld” i 1992, da han blev i ”familie” med Brixtofte lidt senere.

Men han gjorde det godt – især for sig selv.

Revurderet d.d.
Anders Fogh Rasmussen blev i sine unge år i Venstres Ungdom ofte kaldt “Røde Anders”, fordi han blev anset for at være venstreorienteret og gå ind for økonomisk demokrati, hvilket han beviser da han bliver fyret som skatteminister i 1992 p.g.a. kreativ bogføring – og erstattet af Brixtofte.

Anders Fogh Rasmussen får tildelt Storkors af Dannebrogsordenen, og har modtaget Fortjenstmedaljen i guld og er placeret i rangfølgens 2. klasse nr. 1.
Som statsminister var han placeret i 1. klasse nr.4.
Interessant læsestof – god fornøjelse.

Han mistede både sin status som ”en af vore egne”, samt sin ”uskyld” i 1992, da han blev i ”familie” med Brixtofte lidt senere. Men han gjorde det godt – især for sig selv.

H. Madsen, det er da ikke Foghs fortjeneste, at konjunkturerne og olieprisen var med Danmark. Derimod er han skyld i, at dansk økonomi kom i forfald, så det vil tage op mod et årti at rette op igen.

På mit fodboldhold er der en der tager ansvar ved at fortælle at det er alle andres ansvar når han selv begår en fejl.
Anders Fogh er den slags politiker. Naturligvis er det hver enkelt husholdsnings ansvar at holde styr på deres egen økonomi, men det er da den siddende regerings ansvar at holde styr på samfundsøkonomien. Og Overforbruget der førte til at boblen sprang må nødvendigvis tilskrives regeringen og ikke de enkelte husholdninger hver for sig.

Der var aldrig noget at komme efter i Foghs regeringsperiode. Til sidst virkede det som om at den kritiske presse forsvandt og Fogh evnede at tale sig ud af alle kritiske situationer – en evne som Helle Thorning og co bestemt ikke har.

Uden at diskutere det betimelige i indførelsen af de afdragsfrie lån, vil jeg spagfærdigt anføre: Loven blev vedtaget i Folketinget med et markant flertal – bestående af V,K,O,S og De radikale. Flertallet i den nuværende regering repræsenterer altså partier, der stod bag!

Men det er naturligvis bekvemt at glemme det!

Anders sluttede med at være dansker, da han valgte at deltage i krigsforbrydelsen sammen med Bush og Blair.
Krigsforbrydelsen bestod i en ikke FN sanktioneret angrebskrig.
De burde alle 3 sidder nede i Hagg foran Krigsforbrydertribunalet. Det ville de gøre, såfremt de havde været præsidenter i afrikanske lande.

Men kan altid regne med Socialdemokratiet og de Radikale når det kommer til at røvrande lønmodtagerne via afdragsfrie lån mv…..Hvilket demokrati Danmark har fået det hele købt af de ussle borgerlige manipulere politikere, partierne…Kun liste Ø og måske SF tilbage af anstændighed!

@ henning rasmussen!

Hvilket tænkende menneske har endnu tillid til FN?

Alle organisationens konventioner og resolutioner bliver jo konsekvent undergravet – ikke mindst af diktatorer – kaldet præsidenter – fra hovedsageligt den tredje verden!

Det ligner efterhånden det mellemfolkelige samvirke – mellem 1. og 2. verdenskrig -”Folkeforbundet”!

FN har udviklet sig til en “tandløs” institution, hvor medlemmerne gør, hvad de selv vil!!!!

“FN har udviklet sig til en “tandløs” institution, hvor medlemmerne gør, hvad de selv vil!!!!”

Som for eksempel at angribe Irak.

Jeg kan forstå det kan være i en stormagts interesse at undergrave FN. Men Danmarks?

Så er man lige præcis tilbage til den samarbejdspolitik, man påstår at ville gøre op med. Lægge sig klos op ad den til enhver tid stærkeste magt.

Nej, det er ikke i Danmarks interesse at undergrave FN – pricipielt er det en demokratisk institution – men med et flertal af diktaturstater – er det efterhånden blevet en latterlig organisation!

Ja, stakkels Irak. Alle havde det der så godt under Hussein – især de, han aflivede!

M.h.t. Syrien har man åbenbart lært af historien: Ingen indgriben der – Assad er en pendant til Hussein – alle har det jo godt under hans diktatur!

“Nej, det er ikke i Danmarks interesse at undergrave FN”

Det var ikke desto mindre det AFR valgte at gøre. Han havde andre interesser at pleje.

“Ja, stakkels Irak. Alle havde det der så godt under Hussein – især de, han aflivede!”

Dertil vil jeg bare bemærke, at alt hvad der har med kemisk og biologisk krigsførelse at gøre foregik under den irakisk-iranske krig, hvor hele Vesten stod og klappede Hussein på ryggen.

To millioner døde. *Vores* son of a bitch.

At man så bagefter kommer og siger, det var vel nok stygt, kan forekomme en smule, hvad skal vi kalde det

Ja jeg ved ikke hvem der er de største skurke, hvis der skal måles på civile tabstal i Afghanistan, Iraq, eller Libyen.

Både Taleban, Sadam Husein , og den nordafrikanske “Gale Hund” Gadaffi ville have kastet sig i støvet og kysset Anders Foghs, Blair og Bush´s fødder for suverænt største antal civile drab, fordi de selv skinner i gennem som rene Diktatur – amatører – i forhold til “Demokratiet” og “Friheden”.

Der en ikke noget at sige til vi ikke er velkomne alle steder.

@ j nielsen & Henrik Knage!

Meget “overbevisende”, det I skriver!

Hussein dræbte ca. 100.000 af sin egen befolkning ved kemisk krigsførelse i det nordlige Irak – kurdere – plus alt det “løse” i sumpene i Sydirak m.v. Og hvorfor gik de to muslimske stater – Irak og Iran – i krig mod hinanden?
Nåh ja, tilbage til deres forbandede religion – forskellen mellem sunni- og shiamuslimer!

Hvad Gadaffi og Taleban har gjort af drab på civile er vist ikke helt klarlgt – disse Allahs udsendte på Jorden – har vist kun myrdet 10 gange så mange civile som Blair, Bush, Fogh m.fl. tilsammen!

En religion, der også behersker det sekulære i et samfund er i længden samfundsnedbrydende! Se blot hele Nordafrika og Mellemøsten (Syrien)!

For at skære det ud i pap: Enhver, der ikke nøjagtigt tænker og gør det samme som mig, det er en vantro!

Det er Islam!

Hører det eksempelvis hjemme i Danmark – eller nogle andre steder?

En magtsyg plattenslager
Det er hvad Anders Fogh Rasmussen var og er.
Hvis ens politik ikke falder i vælgernes smag, så ændrer man den bare, så den svarer til gennemsnittet af meningsmålingerne d.v.s. en slags socialakrobatisk politik, der intet har med virkeligheden at gøre, men som giver stemmer.
Hvor blev minimalstaten af? ja jeg spørger bare!
At han er en plattenslager viste han allerede som skatteminister. Har man ikke den lovgivning, man har brug for i et givent øjeblik, ja så bøjer man bare reglerne indtil man finder bristepunktet og så hopper man lidt videre og truer embedsmnændene, hvis de forsøger at protestere. Iøvrigt kan man i dag få de fleste embedsmænd i ministerier og styrelser til at gøre som ministeren ønsker. De har glemt at ministre forgår medens embedsværket består.
Ja jeg er selv embedsmand emiritus

Axel Eriksen

Jeg tror sq heller ikke på det pis – men et civilt offer er ét for meget – og du har sikkert ret. Det lignede bare en dobbelt Salto til befolkningen. Først én Satan og så 3 andre til at skylle efter med.

@ Henrik Knage!

Jeg kan godt se, at for de, der står midt i “mareridtet”, er det mildest talt “ikke sjovt”!

Men de, der formentlig ville have overtaget magten efter Hussein og Gadaffi var deres sønner. Med samme destruktive styreform!

Se blot på Syrien: En velsagtens veluddannet læge kommer for at overtage sin fars præsidentpost – reformer i diktaturstaten – Nej, borgerkrig fordi alting skal være som faders tid og ånd!!!!

Axel Eriksen
Ja men jeg kan kun give dig medhold – jeg synes bare det er en trist affære med kun tabere på banen – deriblandt os.
Hvorfor virkede diplomatiet ikke i dette tilfælde?

@ Henrik Knage!

Ja, det er en trist affære! Og hvorfor kunne diplomatiet ikke hjælpe?

Nu er jeg “sandt for dyden” heller ikke altid selv den store diplomat – men det kræver også, at man er indstillet på at imødekomme hinandens synspunkter -og hvis viljen ikke er til stede hos begge parter, så ender det i ufred!

“Og hvorfor kunne diplomatiet ikke hjælpe?”

Fordi der var en række lande – deriblandt Danmark – der hellere ville angribe.

I vores tilfælde ud fra en agenda, der intet havde med Irak at gøre.

Ja men jeg husker specielt dagene op til Iraq krigen – som om de tre vestlige hovedpersoner nærmest befandt sig i en blanding af vanvid og blodrus, og alle fornuftige argumenter for at se tiden an en uges tid til våbeninspektørerne var færdige – prellede af som vand på en gås.

Som om krigsmaskinen var startet længe før, og nu ikke kunne stoppes.

Ligesom det er forbundet med stor risiko for sig selv og andre, at køre bil i alkohol påvirket tilstand, burde man måske indføre samme regler for beslutningstagere – en alkoholtest inden vigtige beslutninger træffes, således at en krig ikke bliver ført på baggrund af lidt for meget rødvin, lidt for meget rødt kød, lidt for meget ”pudder” om næsen ect.

Blot for at undgå, at der går for meget Boris Jeltsin i beslutningsprocessen (husker da han tog fejl af talerstolen og en potteplante).

De masseødelæggelses våben som det hele handlede om – de fandtes ikke. Og diplomatiet fik aldrig en chance. Det gjorde derimod blodrusen – på manglende opbakning i Nato.

Der er nogen der siger, at der skal være mindst 1 krig i gang, et eller andet sted i Verden, for at USA kan vedligeholde landets enorme våbenproduktion.

Nej ud fra en agenda, der havde udspring i en fra det “Uduelige FN”!

FN-observatører måtte ikke komme og kontrollere, om de påståede våben var til stede – hvorfor dog ikke – når de nu ikke var der(længere)??

Hussein afviste – hvorfor? Der skal som ovenfor skrevet være to samarbejdsvillige parter, for at diplomati kan løse problemer!

Husseins vægring udløste Irak-krigen – godt nok uden det “Uduelige FN”`s støtte!

Ok – så er den vist på plads. Det så blot ud fra der hvor jeg sad, at Anders lod sig indpiske af de to andre indpiskere – ingen yderligere kommentarer herfra.
Men man kunne ligsom anspore en form for “sitren” hos alle 3.
Sådan kan man jo tage fejl så tit.

“Husseins vægring udløste Irak-krigen”

Lillebror har fået en masse slik af storebror. Et stykke tid efter kommer storebror rendende. “Hvor har du gemt alt slikket?!”

Lillebror vil ikke ud med sproget. Måske har han allerede spist det hele. Måske har han smidt det ud fordi det var begyndt at lugte. Måske ligger det hundehuset. Under alle omstændigheder bliver der klappet kaje.

Så storebror giver lillebror en ordentlig omgang tærsk.

Pludselig står mor og far i døren. “Hvad foregår der her?!”

Storebror: “Det var ham der begyndte.”

@ j nielsen!

Ak ja, tilbage til barndommens lykkelige dage!

Lillebror har hældt rød maling ud over naboens datter.

Storebror spørger: Det var ikke det hele – hvor har du gemt resten?

Lillebror vil ikke svare, og så går slagsmålet igang!

Så står mor og far i døren: “Hvad foregår der her”?

Storebror forklarer handlingsforløbet – som også mor og far finder forkasteligt.

Vi må lave en fælles undersøgelse siger de. Men Lillebror er en stædig banan – han ved godt, hvor malingen er gemt – men den skal skaffes af vejen!

Som alle andre børneeventyr ender dette også lykkeligt: Lillebror bliver hængt – så han ikke kan gøre mere skade!

@a eriksen

Jeps, og storebror spørger af en god grund. Det er nemlig ham der har leveret malingen .. og udpeget nabopigen som offer.

Og bagefter står uskyldsren tilbage. Hvem, mig?

@ j nielsen!

Deri kan du måske have ret – men malingen var ikke bestemt for naboens lille datter – men for at forhindre genboens asociale opførsel. Vedkommende var nemlig blevet angrebet af en særlig religiøsitet, hvilket kan give de særeste udslag!!!

Tak skal i have i to, over åbenbaringens metafor – jeg er allerede blevet meget klogere.
Jeres ping pong er et meget livgivende og alternativt bidrag i debatten. Tak for det.

Mads Kastrup, undskyld, men du afslører altså dig selv utroligt meget.
V-tilhænger er du IKKE (det er jeg så heller ikke efter Søren Pinds underlige artikler).
Men det er pinligt med jer journalister at I bare er SÅ røde og socialdemokratiske at det skriger til himlen.
KUNNE du/I dog ikke bare forsøge at tænke fornuftigt , demokratisk, borger og – danskvenligt??? Hvorfor SKAL i absolut altid promovere det der i virkeligheden myrder vores lille land??? Uforståeligt, I må (MÅ?) sgu da også have familie m.m.??

@A Eriksen

Nu, hvor vi lidt efter lidt bevæger os fra metaforerne over i virkelighedens verden igen, bliver det efter min mening rigtigt interessant.

For der har jo været et tilløb til demokrati i Iran. Det blev slået ned af amerikanerne i 1953. Man foretrak, som så ofte før og siden, en diktator man kunne alliere sig med.

Shahen af Iran sad i 26 år. Der var politiske fanger der sad ligeså længe, fra hans magtovertagelse til han måtte flygte i eksil. Først da blev de sluppet ud, fulde af hævntørst.

Shahen var velkommen i USA. Så da Khomeini overtog i 1979 var der ingen shah at hævne sig på. Han var i sikkerhed langt langt borte.

Khomeinis plan B var at gå efter de amerikanske statsborgere i landet. Gidslerne på ambassaden kom til at sidde der i, såvidt jeg husker, 454 dage. En mislykket befrielsesaktion bidrog til et præsidentskifte i USA.

Da først gidslerne var kommet hjem, kunne USA skride til destabilisering af det nye iranske styre. Man kan ikke sådan uden videre sidde overhørig, at landets statsborgere bliver holdt fangen af en anden stat på ubestemt tid.

Angrebet på Iran blev udført pr. stedfortræder, da den geopolitiske situation ikke tillod en direkte intervention. Denne stedfortræder var Iraks S. Hussein. Han blev rustet til tænderne med giftgas, biovåben og meget andet godt. Og en 8 år lang krig med ca. to millioner ofre kunne tage sin begyndelse.

I krigens sidste fase blev der blandt andet anvendt giftgas mod en nær fronten beliggende kurdisk by og dens befolkning. Dette angreb blev af amerikanerne i første omgang tilskrevet Iran, som også anvendte giftgas. En halv snes år senere,
efter den anden golfkrig og under optakten til angrebet på Irak i 2003, skiftede USA standpunkt.

Dette skal ikke ses som et forsøg på hvidvaskning af Hussein. Men der er en række mulige scenarier, ud over den simple, at diktatoren havde et horn i siden på denne befolkningsgruppe.

Det havde været rart at få manden stillet for en domstol, og derved få mulighed for at få det klargjort. Men det var der ingen der var interesseret i, mindst af alt amerikanerne.

Det kunne jo være, at den ca. 1 million iranere, der måtte lade livet som følge af denne ensidigt startede erobringskrig, og hvoraf en ikke ringe del blev udsat for vestligt produceret kemisk og biologisk krigsmateriel, blev bragt på bane.

Den store hjemlige spørgsmål er efter min mening, med hvilket begrundelse skulle Danmark rodes ind i denne 50 år gamle konflikt, som har sin rod i det amerikansk-iranske forhold.

Og svaret er efter min mening: simpel opportunisme. Man havde en interesse i at stå sig godt med amerikanerne. Og man havde et hjemligt partipolitisk skænderi i gang, som havde ligget og ulmet siden perioden med fodnotepolitikken. Dengang måtte udenrigsminister Ellemann-Jensen føre en politik stik imod sin egen overbevisning, tvunget af det alternative sikkerhedspolitiske flertal. Det var hans parti mildest talt ikke begejstret for.

De berørte mellemøstlige personers ve og vel spillede overhovedet ikke ind. Det fik vi klart demonstreret, da det kom til at tage et ansvar overfor de irakiske flygtninge. Her var der ingen gevinst at score, kun et ansvar der skulle tages.

Og præcist her stoppede den danske aktivisme.

Tak for en “gennembearbejdet, dybdeborende og helt fordomsfri analyse”!

Konklusionen på indlægget må vel kort være:

Præstediktaturet i Iran er en konsekvens af den uhæmmede aggression fra den uhellige alliance mellem USA og DK!

Skriv en kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites