Grundlovsbrud – nu med smiley
48 kommentarerDe Konservative kan godt lide forbud og kontrol.
Må jeg forslå, at de udlægger deres integrationsordfører Naser Khaders politiske habitus som visitations-zone og jævnligt klapper ham på frontallapperne for at se, om der skulle falde skjulte forslag og idéer ud af hovedet på ham?
Helst inden han selv når at formulere dem offentligt.
Man bliver konservativ, når man har noget at konservere. Det vil blandt andet sige, når man har noget, man mener er så dyrebart, at det bør bevares. Ikke bare for en selv, men for eftertiden. Det betyder også, i værste fald, at man bliver konservativ, når man bliver bagstræberisk på den udviklingsforskrækkede og fremskridtsfjendtlige måde.
Som anvendt praksis for denne teori har man i dag i Danmark Det Konservative Folkeparti. Et parti så ivrig efter lov og orden de seneste år, at det har søgt at indføre regler for almindelig individuel livsførelse og opførsel. Enten med henvisning til generelle - men også ind i mellem sært moralske og endog i flere tilfælde selvmodsigende – forestillinger om, hvad et demokrati kan rumme.
Integrationsordfører Naser Khaders burkaforbud er nu et telt, der har fået kappet bardunerne. Og partiet burde skynde sig at rulle resterne sammen og gemme det bort i de politiske fadæsers pulterkammer.
Efter konklusionen fra Justitsministeriet om, at burkaforbud strider mod Grundloven, tænkte man, at her blev savet en fin kattelem til partiet i den dør, det ellers selv havde smækket og låst sig inde bag. Men først gik politisk ordfører Henriette Kjær ud og sagde, at De Konservative stadig går ind for forbuddet.
Derefter kom Naser Khader. Selve foreslagsstilleren. Han har været på diverse steder lige siden. Blandt andet også, som læsere af disse sider kan se, på sin blog her på Berlingske.
Det er efterhånden vanskeligt at beskæftige sig med Naser Khaders politiske habitus uden at begå overlagt karaktermord.
Jeg har skrevet om Khaders forunderlige demokratiopfattelse før. Han anklagede TDC for integrationssvig ved i en annonce afbilde en dansk/muslimsk familie i eget hjem, hvor de kvindelige medlemmer bar tørklæde. Jeg skrev blandt andet:
“Det plejer at være god konservativ politik at håndhæve privatlivets fred. Herunder retten til i nøgen og overrislet tilstand at spille stærekassebas og ryge sig halvt ihjel i cigarer – eller for den sags skyld bare have klæder på efter egen smag og behag.
Men det er ikke den konservative Khaders politik.
Nu hedder Naser Khaders fjende familien Hardan. Som har familieabonnement på TDC. De er en hån mod Khaders indsats, hedder det. Det er “skadeligt for demokratiet”.
Jeg må indrømme, at jeg ikke ser ikke en politiker, der her kæmper heltemodigt for demokratiet. Jeg ser en Naser Khader, der kæmper desperat for sit eget politiske liv.”
Jeg kan ikke se, at ovenstående har ændret sig. Tværtimod synes konklusionen blot forstærket af burkaaffæren.
Naser Khaders umiddelbare reaktion på Justitsministeriets meddelelse om, at han har foreslået et grundlovsbrud, var på egen Facebook-side at skrive: “Vi er forude for vores tid” – iført en smiley. Hans udvidede udgave heraf kan dertil læses på hans Berlingske blog (her er han dog kun “måske” forud for sin tid).
Personligt ser jeg ikke frem til den tid, der angiveligt bliver Naser Khaders og De Konservatives. Det bliver en mere grum tid i danmarkshistorien end den nuværende, hvor nationens Konservative Folkeparti har så travlt med lov og orden som værn mod al uvæsen, at de efterhånden er i overhængende fare for at blive til det, de selv forsager: Det vil sige; principløse, drivende for vinden, sag til sag-råbende og undergravende for nogle af demokratiets bærende grundpiller. Eksempelvis frihed. Det være sig at besidde en hobbykniv i en plausibel sammenhæng eller friheden til at gå klædt, som man lyster.
Naser Khader skriver i sin blog: “Det er vigtigt at understrege, at burkaforbuddet ikke ‘er faldet til jorden’. Tværtimod er jeg glad for vi har fået rejst en vigtig debat, og der er nedsat et burkaudvalg. Så der vil ske ændringer. Vi har blot taget en vigtigt principiel debat op i rette tid og er dermed kommet et stykke af vejen – meget længere end hvis vi bare havde været berøringsangste og slet ikke ville diskutere det. Så måske er vi blot forud for vores tid?”
Han går ufortrødent ud af stien, der fører til at blive som dem, vi er imod. Det vil sige nationer, der regerer sine borgere med rigide og begrænsende regler samt totalitære udlægninger af, hvad frihed er i stedet for blot at levere friheden - kvit, frit og grundlovssikret - så folk selv kan afgøre det.
Som jeg også nævnte i den tidligere blog om Khader og demokrati, så har han det tatoveret på armen: “Demokrati”. Jeg foreslår, Det Konservative Folkeparti sender ham til tatovøren, så tatoveringen får selskab af en smiley.
Den skal minde ham om, at demokratiet udvikler sig ved det gode. Regler og love for almindelig omgang og livsudfoldelse i det offentlig rum slår almindeligheden og friheden ihjel. Hvis det personlige ansvar for god opførsel fordrives og erstattes af insitutionaliserede regler, må man i sagens natur institutionalisere hensyn mennesker i mellem.
De få burkaer, der findes i Danmark skal ikke forbydes ihjel, skal smiles ud af danmarksbilledet.
Det er muligt denne holdning gør mig til konservativ. Man gyser lidt ved tanken nu om dage. Men som sagt: Man bliver konservativ, når man har noget at konservere.
Sjældent har en hjemlig politiker været så marineret i velvilje og smagt både folket og de politiske kommentatorer så overmåde godt som Naser Khader, for siden på rekordtid at ligne, lugte og smage som noget, der har ligget og vugget for længe i opportunismens brakvand.
I iver efter at finde vind til sit sejl er han så geskæftig, at han sparker bunden ud på det skib, der er lastet med alle de grundlæggende værdier, han hævder at stå vagt om.
48 kommentarer RSS feed
Vel skrevet !!!!!!!!!!!!!
Khader er dog kun et symptom på det mere seriøse problem, at vi efterhånden ikke har nogen liberalt-konservative partier, som fokuserer på individet og dets ansvar og ikke mindts friheder.
Formynderiet har bredt sig fra venstre til Venstre som steppebrand, og de konservatives nylige udskejelser når op på højde med socialdemokraternes meningsmålingsprostitution.
Hermed en newsflash for de konservative: Der er en tom plads i det politiske spektrum, som en gang tilhørte jer, i hvertfald teoretisk! Der hvor I er lige nu er der ret overfyldt, og der stinker!
Ja den mand finder aldrig en folketingskreds hos De Konservative. Kredsen bliver jo fuldstændig til grin, hvis de opstiller ham.
Dermed kan Lene, Henriette og Brian se frem til endnu et prestigetab i perioden frem til næste valg.
Den konservative katastrofe fortsætter, hvis ikke den konservative ledelse får ekspederet Naser Khader ud af det parti i en fart. I så fald bliver det spændende at se om kaptajn Lene bliver den sidste, der forlader den synkende skude.
Se Mads,…
Vi kan jo endda være enige ;)
Og ved udelukkelse ser vi jo snart hvor du sætter dine krydser,… Og gætter jeg rigtigt, så må man nogle gange føle, at man har sidder mellem 2 bralderbasser?
Nåja, sådan nogle som mig, har sq også bralderbasser om ørende,…
“Jeg skrev blandt andet:
“Det plejer at være god konservativ politik at håndhæve privatlivets fred. Herunder retten til i nøgen og overrislet tilstand at spille stærekassebas og ryge sig halvt ihjel i cigarer – eller for den sags skyld bare have klæder på efter egen smag og behag…”" – men dét er da ikke nogen specielt ‘sterling’ analogi, eftersom man netop IKKE må REKLAMERE for samme tobaksvarer! :)
Jeg forstår iøvrigt ikke helt, hvorfor det er påkrævet at fremsætte disse synspunkter i en ‘ny’ blog!: Kunne du ikke blot have kommenteret Khaders oplæg??
Det er en skidt fremgangmåde at (søge at) stjæle opmærksomheden ved at lancere en ‘konkurrerende’ blog!
Jeg synes vi skal lade Højesteret efterprøve, hvorvidt det af de danske kulturelt krævede forbud mod tildækning er i strid med Grundlovens § 67 (sidste halvdel). Det mener vi, lægfolket, ikke er tilfældet. Justitsministeriet skal overhovedet ikke gives vægt til at fortolke vor egen Grundlov – dertil er deres jurister for indskrænkede i ophav, udsyn og fortolkning.
@Flemming Rickfors:
Hvem er lægfolket?
@Flemming Rickfors
Hvis det var en emitering af Martin Henriksen, var den god.
“Det er et juridisk spørgsmål, men det har jurister ikke forstand på” – KONGEHUMOR
Lad os dog få lægsmandsvælde. Det kræver bare, at DF kommer i regering. Så kan alle tosserne og idioterne fra gadekærene rundt omkring i Danmark endelig komme til orde.
Det ville være et vidunderligt virvar af knivlove, grundslovsstridige lovforslag og tilsidesættelser af grundlæggende menneskerettigheder.
Oh well. Khader er kransekagefigur for alle de populistiske, useriøse og usaglige tiltag fra politikernes hold hele vejen fra højre og til venstre. Det er som om de har glemt, at de er folkevalgte og hvilket respektfuld embede de har taget til sig. Og det er som om de har glemt, at folk er klogere er klogere end tusinde fluer om en lort – omend jeg af og til kan have min tvivl om sidstnævnte, når jeg ser mere eller mindre rablende svar i diverse blogs rundt omkring, være i bekymrende overtal i forhold til de saglige indlæg.
@Henrik Jørgensen
Ved nærmere eftertanke: har vi egentligt ikke allerede fået det? Primitive uigennemtænkte lovforslag og love; principper som er flyttet til en by i Rusland… Dette er jo det ultimative indenfor repræsentativ demokrati, hvor pøblens ikke altid velgennemtænkte adfærd og ønsker (hvor pøblen dog er undskyldt, i og med at den ikke har noget embedsmandsapparat til at studere/kritisere forslagene) nu er 110 % genspejlet på Tinget (som ikke har nogen undskyldning for ikke at tænke sig om) :)
Kritikken af Khader bliver mere og mere personlig. Det er ulækkert!
# jh pedersen
17. september 2009 kl. 19:58
Kritikken af Khader bliver mere og mere personlig. Det er ulækkert!
————————–
Det er da ikke så underligt!! At være folketingsmedlem er et af største TILLIDShverv herhjemme. Derfor skal man også sikre, at det er personer, som man har tillid til, der bestrider disse positioner.
Khader har med sine adskillige udtalelser vist, han ofte ikke er inde i substansen i de forslag, han fremsætter, og at han har meget svært ved at lægge sig fast på en bestemt politisk linie.
Dette fører til et troværdighedsproblem omkring hans person og derfor bliver kritikken selvfølgelig personlig.
@Hans Henrik Hansen
Du forstår ikke, hvorfor jeg ikke skriver på Khaders blog. Hvorfor “stjæler” stoffet fra ham, spørger du.
Svaret er enkelt: Jeg svarer ikke på Khaders blog, fordi han ikke skal have lov at udstikke teksten i denne sammenhæng. Det er ikke mig, der forsøger at stjæle stoffet fra Khader. Det er Khader, der forsøger at stjæle en ærefuld udgang på en politisk farce, han selv har iscenesat.
@jh Pedersen
Du mener kritikken af Khader bliver “personlig”, og at det “ulækkert”.
I tilgift til Hans Nielsens svar vil jeg gerne gøre opmærksom på, at vi taler om en mand, der har tilhørt fire partier på to år og har måttet æde mange af sine løfter, erklæringer eller hensigter i sig igen. Er det personligt at bemærke, at Naser Khaders konto for politisk troværdighed, hans faglige habitus, er overtrukket, så erklær endelig at jeg er for “personlig”.
Kære Mads,
Er det ikke bare dejligt at stå på sidelinien og være overdommer – tommelfingeren op og tommelfingeren ned.
Og når nu du er så klog, hvorfor går du ikke ind i politik? Vi andre når dig ikke til sokkeholderne. Du spilder altså dine evner som journalist. Danmark har brug for dig.
Bedste hilsner
Naser
P.S. “At vove er at miste fodfæstet et kort øjeblik – ikke at vove er at miste sig selv.”
@Peter G
Ja, gad vide hvad politikerne bruger de høringssvar og de responsa, som de modtager i forbindelse med udvalgsarbejde, til?
Det kan blive til mange papirsflyvere i løbet af sådan et folketingsår ;)
Kære Naser
Vi har alle vores respektive jobs at udfylde. Jeg har kommenteret på din evne til at udfylde dit. Du må gerne kommentere på min til at udfylde mit.
Hvis du med dit indlæg i virkeligheden spørger, om jeg vil bytte, er svaret nej tak.
@Henrik Jørgensen
Du har jo helt ret, så nu har jeg skrevet på Naser Khaders blog, at han/de bedes om at gøre det bedre fremover.
http://naser.blogs.berlingske.dk/2009/09/17/burkaforbud-maske-er-jeg-forud-for-min-tid/#comment-1724
§ 67
Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.
§ 69
De fra folkekirken afvigende trossamfunds forhold ordnes nærmere ved lov.
Naser Khader ikke bare minder om komiske Ali han opfører sig som komiske Ali.
“Forud for vores tid” – er så langt ude det ikke mere er pinligt – vi er ved at nå næste stadium: medlidenhed.
Man græmmes over at han skulle repræsentere “rigets fremmeste mænd og kvinder” i folketinget.
@Mads Kastrup
Hold kæft hvor du kan trylle med sproget. Det er en fornøjelse at læse dine blogs. Substans, alvor og humor i en spidende pen. Hver eneste sætning fortjener sgu at komme i glas og ramme.
@Naser Khader
Tænk en gang. Jeg stemte på dit parti ved sidste valg, men aldrig i mit liv er jeg blevet taget så godt og grundigt ved næsen. Der er ingen grund til at gå i detaljer om hvorfor – det giver sig selv for begavede mennesker.
Idag går jeg fuldstændig kold allerede inden du åbner munden. I gamle dage sad jeg med åben mund og polypper, når du havde noget på hjerte. Før syntes jeg dit polerede ydre med dine designer jakkesæt understregede din troværdighed, men idag er min første association, at her sidder en emty suit og prøver at skjule han er dum som en dør.
Du ved godt at din business er troværdighed, men din manglende professionalisme, gør at du nu er ude på en mission impossible. Ahmed Akkari tog til Grønland. Jeg har ingen forslag til dig, men jeg vil hellere se damefodbold end høre og se mere til dig.
Beklager Naser, men det er slut. Helt slut.
Naser Khader har da selvfølgelig helt ret i at for kvindernes skyld burde man kunne forbyde burkaer i det offentlige rum. Disse stakkels kvinder og også deres børn bliver jo socialt forkrøblede hvis de skal efterleve deres mørkemænds formørkede og udemokratiske regler!
@Mads Kastrup
17. september 2009 kl. 23:18
Nu er du smålig. Sandsynligheden for, at De Konservative vil give dig en opstillingskreds er betydelig større end for, at de vil give en til Naser Khader. Og han øver sig da på dit nuværende gebet på sin egen blog og skal nok bare have en støttepædagog for at klare det. Så du kunne da godt være lidt large og love at bytte jobs.
smålig er ikke ordet
@ Søren F.
jeg stemte også på Liberal Alliance (listen) ved sidste valg. For mit vedkommende er det også slut med at stemme på et parti, der opstiller Naser Khader. Ikke tale om at min stemme skal gå til, at han bliver genvalgt til tinge. Hvad andre gør må de om, men jeg har tænkt mig at gøre brug af min minimale indflydelsesmulighed til at påvirke valgresultatet ved næste valg.
BURKA PÅ TO BEN
Der er principielt to retninger i burka-spørgsmålet. De kvinder der vitterligt er reducerede til omvandrende telspæle, har samme krav på befrielse som Joseph Fritzels mangeårigt kælderindespærrede datter. De kvinder er bærer burka frivilligt, har behov for at lære om demokratisk regler for korrekt anmeldelse af demonstrationer, så de kan promovere deres politisk organiserede apartheidbestræbelse (“…for at de kan kendes…” hedder det i det politiske manifest)i vore fælles offentlighed. Længere er den egentlig ikke.
Klap nu lige hesten, det er ikke kun Naser Khader der har denne ide. Hvis nu danskerne fulgte med i den udenlandske presse, som er mere oplysende og mindre selvophøjet, så ville man kunne læse at Frankrig er ved at indføre et burka forbud. Burka hører hjemme i middelalderen og ikke i år 2009. Burka og kraftig kvindeundertrykkende. Til orentering kan jeg oplyse at jeg er nabo til 3 familier med koner og piger i burka og disse familier er i alt lige fra børneopdragelse til normal opførsel og naboskab fuldstændig ved siden af.
Det er ironisk, at de politikere og de partier, som plejede at stå for størst mulig individuel frihed, nu har som deres erklærede formål at forsøge at beskytte borgerne mod ALT og vælger at gøre det ved hjælp af symbolpolitik og kontrol og højere og højere straffe.
Og netop fordi de render rundt efter alle disse enkeltsager, har vores folkevalgte fuldkommen mistet overblikket og det lange perspektiv. I farten røg desværre også idealerne, Grundloven og de fundamentale frihedsrettigheder sig en tur.
Skulle man ha’ et ønske til politikerne, inkl Naser Khader kunne det passende være: HOLD OP MED AT PRØVE AT REDDE BEFOLKNINGEN fra alting og koncentrer jer om at udstikke vejen ad hvilken, I ønsker vort samfund skal bevæge sig. Det er dét, I er valgt til.
Helt enig i Mads Kastrups udlægning af konservatisme: “Man bliver konservativ, når man har noget at konservere. Det vil blandt andet sige, når man har noget, man mener er så dyrebart, at det bør bevares. Ikke bare for en selv, men for eftertiden”.
Ikke bare for en selv… – lige præcis. Dagens politikere har så travlt med at ændre samfundet til en orden, der passer dem selv og deres tilhængere bedre, end den nuværende. Der bliver ikke taget hensyn til konsekvensen, for dem der påvirkes negativt af indfaldene og – man generer sig ikke for at angribe landets forfatning.
Burka-elendigheden burde aldrig have set dagens lys. Grundlovens (§67) og Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (art.9) – dansk lov – er en umulig hindring, at forcere.
Det burde de folketingsmedlemmer der står bag forslaget vide – de SKAL kende Grundloven og deres – egne grænser. De har ved deres tiltræden “svoret ed på”, at overholde landets forfatning.
De skal være opmærksom på, at de sætter deres valgbarhed på prøve – ikke blot ved et kommende valg – de kan rent faktisk blive smidt ud af Folketinget hvis de gennemfører noget der strider mod Grundloven. Og – nu kan de stege i deres eget fedt – indtil de selv finder paragraffen.
I øvrigt bliver det spændende, at se om justitsministeriets “tommel ned”, får en eller flere folketingsmedlemmer til, at stille forslag om ophævelse af den nylig vedtagne tørklædelov? De kan jo spørge juristerne, om deres vurdering i burka-ærindet giver anledning til en genovervejelse af rådgivningen i tørklæde-spørgsmålet.
Diktaturstaten Danmark kan gøre, hvad den vil, men vi mange der imod grundlovsstridige forhørsmetoder/tvangsmetoder i psykiatri, forbud og lignende, idet vi er berettiget til at have grundlovssikrede rettigheder. Grundloven foreskriver, at ingen bør voldtages, idet vi har personlig og religionsfrihed samt frihed til ikke at være kommunister som Brian Mikkelsen, Bendt Bendtsen, Poul Nyrup Rasmussen, Anders Fogh Rasmussen og Thor Petersen.
Bendt Bendtsen og Brian Mikkelsen bruger mange stjålne penge på at snyde kvinder og ikke respektere rettigheder, idet kvinder skal voldtages af de små magtpsykoater. Danmark har brug for nye partier eller nye grupperinger der ikke vil krænke grundlovssikrede rettigheder eller Europæiske Menneskerettigheder. 5/10 danske politikere med opstilling til Folketinget er forbrydere, idet de enten er voldtægtsmænd eller er i besiddelse af ståjlne penge.
[...] også Mads Kastrups blog, hvor han blandt andet skriver disse sande [...]
“I øvrigt bliver det spændende, at se om justitsministeriets “tommel ned”, får en eller flere folketingsmedlemmer til, at stille forslag om ophævelse af den nylig vedtagne tørklædelov?”- nu er det nok en anelse andedamspræget med al denne ‘Grundlovs-/konventionsbrud’-snak! Se endvidere kommentaren lige ovenfor:
Flemming Koester
18. september 2009 kl. 11:23
Hold da kæft hvor er det godt skrevet! Fantastisk sprogtrylleri. Lækkert :o)
Desuden er analysen fuldstændig spot-on.
@Hans Nielsen
Du mener vist Ny Alliance – altså 3 sidste parti ;-)
Mads Kastrup -
Det er vældig godt skrevet, for sådan plejer vi at have det og tage det; men du skriver i et af de første afsnit:
Man bliver konservativ, når man har noget, man mener er så dyrebart, at det bør bevares. Ikke bare for en selv, men for eftertiden. Det betyder også i værste fald, at man bliver konservativ, når man bliver bagstræberisk på den udviklingsforskrækkede måde og fremskridtsfjendtlige måde.’
Nu er jeg ikke konservativ og har fsv ingen mening om Khader rent politisk heller – og er da glad for at se, at han er i live; jeg måtte igen forleden skrive på hans blog: Om han var faldet i søvn’ – da jeg et indlæg fra mig
stadig og nu vel i 14 dage har været til bedømmelse på hans blog – endog også som overskrift på mine 2 ‘rykkere’.
Og – jeg var ikke uenig i, at Burka, hvad angår ‘klæde’ også for ansigtet bør forbydes -
omend jeg er imod love på disse områder.
Men altså dit afsnit her med ordene fra ‘bagstræberisk på den udviklingsforskræk-kede måde og fremskridtsfjendtlige måde’ – var det ikke for disse ord, så var det helt fint;
men det er lige det, du faktisk selv gør dig til fortaler for ved ikke at se:
At vi også gerne for eftertiden vil bevare,
at vi kan se ud, blive set og genkendt af vore medmennesker, udvikle os, føre dialog og deltage i et samfundsliv i vel at mærke frihed.
Jeg er nemlig bange for, at vi ikke kan ordne dette med en gang latter som også Uffe Elleman foreslog vist med udtrykket satire og ligefrem hån (men se selv hans blog om emnet), og desværre er det én bestemt religion, der ‘står bag’ denne klædedragt, som endikke er påbudt i
nogen hellig bog; men tvangsindført af mænd i
forhold til kvinder med en ganske ensidig og
stereotyp opfattelse af både det ene og det andet køn, hvor det ene køn er sat til at
straffe og vogte over det andet.
Vi plejer i vort demokrati at sige, at vi også er villige til at forsvare endog ‘vore fjenders’ ret til deres mening. Men vi har reelt fjender i sådanne klæder, der er imod os, og hvor også Europa som helhed er under pres.
Og – jeg forestiller mig, at flere, der er kommet hertil med Burka også allerede har smidt denne; men også at flere skal vænne sig til vort samfund og dets frihed på flere leder,
hvor de så efterhånden vil kunne tillade sig selv at blive mere frie og forstå deres situation.
Så – på sin vis med dine ord, kan det siges,
at det netop er ‘bagstræberisk på den udviklingsforskrækkede måde og fremskridtsfjentlige måde’, hvis vi sætter en grænse ved alene ‘forhænget’ for ansigtet, da
det isolerer et menneske til ukendelighed og
uigenkendelighed for andre – og vel også for
det selv.
Det er ingen hjælp til disse mennesker – og der må være en grund til, at de er flygtet og
kommet til vores land; så vi er nødt til for
at bevare fremskridtet for mennesker netop at
sige:
Grænsen er i hv f ved ‘forhæng’ for ansigtet -
og vel at mærke for enhver af os.
Og helt ærligt: Hvem ville i sin vildeste fantasi i hele verden frivilligt påføre sig
et sådant ‘forhæng’ – medmindre mennesket var psykisk syg.
Grundloven er lavet i en anden tid, hvor ingen havde tanke på el forestilling om, at noget
menneske med Burka el Niqab ville komme til
vort land – endsige, at nogen her i landet frivilligt ville indvilge i at iføre sig et klæde for ansigtet.
Det er jo i sig selv forståeligt. Og det er desuden påtvunget mennesker. Det er det, der
er det afgørende. Vi påtinger ikke disse mennesker at iføre sig andet til erstatning for ‘forhænget’ for ansigtet. Deri ligger forskellen på, som andre har påstået i flere
debatter: Om vi kan opfatte, at vi erstatter det ene totalitære med blot andet totalitært.
OK – hvis frihed og menneskerettigheder i vores forstand skulle kunne kaldes totalitær,
så foretrækker jeg den med dens langt mindre
tvang og styring og større respekt for og
kendskab til, hvad der er menneskeligt.
Der mangler et ‘ikke’ i mit fjerdesidste afsnit
i det foregående indlæg, og det skal naturligvis forstås, at hvis vi ikke sætter en grænse ved alene ‘forhænget’ for ansigtet, ..,
sorry.
Det er sgu guddommeligt morsomt skrevet, Mads Kastrup. Jeg vælger at grine. Selvom også jeg stemte Ny Alliance og vel egentlig burde græde.
# Søren F.
18. september 2009 kl. 12:43
@Hans Nielsen
Du mener vist Ny Alliance – altså 3 sidste parti ;-)
—–
ja selvfølgelig Søren. Beklager min fejl.
What´s new pussycat. Det mest pinlige i denne sag er ikke Khaders forslag om burkaforbud, det var kun hvad man kunne forvente fra denne politiske amatør – har han bevist til fulde.
Nej, det mest pinlige er at de konservative tog ham til sig – håb om stemmefiskeri – sang med på sangen indtil lyden i halsen blev kvalt af forstandige jurister.
Altså, hvad foregår der i den konservative ledelse, hvornår er bunden nået????
“Fundamentalisme handler om intolerance, ensporethed og antidemokrati. Fundamentalisme handler om at tro så meget på sin egen sandhed, at man betragter den som den eneste.
Når fundamentalismen sætter ind, hører tanker om ligebehandling og respekt for andre menneskers synspunkter op. ”
politiken.dk/debat/kroniker/article782040.ece
Jeg giver ikke fem flade for Khaders demokratitatovering!
Mads : Jeg synes, at du kører lidt for meget på Khader. Det er mere symptomatisk at indvandrere af muslimsk herkomst faktisk har meget besvær ved at begå sig i Dansk politik (når man lige ser bort fra enkelte tyrkere). Socialdemokratiet i Århus har eksempelvis lige måttet sige farvel til to kandidater. Men man kan jo nævne mange flere eksempler.
Jeg vælger at forstå Khader’s holdning til Burka,- som de fleste jo faktisk deler,når det kommer til stykket
-som oprigtigt ment, fordi han føler salafisme som en ægte trussel. Men det betyder jo ikke at vi skal forbyde det.Men det kan være meget svært at respektere en holdning, der for at sige det ligeud : pisser på den samfundsvikling vi har kæmpet for og om om.
Det er også let at gøre grin med Lene Espersen’s bemærkning om islamismen som de største trussel,sådan set ud fra et dansk perspektiv. Men hvis der ikke sker noget radikalt i mellemøsten, så er vi altså i problemer. Et meget stort nær område for Europa, står stort set økonomisk og udviklingsmæssigt i stampe, samtidig med at befolkningstilvæksten sine steder er meget stor. Og det er svært at se at islamismen som ideologi har noget som helst at bibringe i denne sammenhæng. Udvikling i Iran hen imod et militærdiktatur er ikke tillokkende, og slet ikke for freden.
Den stærkt polariserede diskussion i Danmark synes at umuliggøre seriøse diskussioner om de her emner.
Grundloven og Hr.Kastrup.
Om ikke andet , saa bekraefter aabningsklummens loese pludren , at Katsrups verden ikke er virkelighedens verden, og at grundlovsbrud ikke er , hvad det har vaeret.
Justitsministeriets jurister naaede efter gusten overvejelse frem til , “at et evt. forbud mod at baere burkaer i det offentlige rum giver anledning til betaenkeligheder i relation til grundloven og internationale konventioner.”
Det er den saedvanlige taktiske formular , som regeringens embedsmaend benytter i relation til forfatning , EU-forpligtelser og traktater , naar der indenrigspolitisk er vroevl om et eller andet med blot en svag forbindelse til disse retforskrifter.
Ved udformning som en udvidelse af allerede gaeldende forbud mod identitetsmaskering i offentligheden vil der overhovedet ikke vaere noget problem , hverken i relation til Grl. eller Den europaeiske Menneskeretighedkonvention.
Udover hos os ved deltagelse i offentlige manifestationer gaelder forbud mod maskering i offentligheden , herunder maskering ved burka,beduinkappe eller polardragt, i en lang raekke EU- og andre lande. Og et forbud specifikt vendt mod Burka og Nihab , fordi de er kvindeundertrykkende , er pt. under overvejelse i den franske Nationalforsamling. So what,s the big deal?
Eller har Hr. Kastrup ,som det jo sker fra tid til anden , simpelthen ikke begrebet , hvad
sagen gaar ud paa.Medens Hr. Khader for een gangs skyld har ?
Hvorom alting er , set ud fra det synspunkt, at det er godt med omkringvandrende beviser paa Mellemoestens utilpasseligheder:
jo flere , der render rundt paa gader og straeder med Sloer og Burka,Muhammedskaeg og Natskjorte , jo bedre.
Naser Khader er et fænomen:
En politisk genbrugsselvmordsbomber!
Det er med skrækblandet fascination jeg iagttager, hvorledes han med jævne mellemrum detonerer og destruerer både sig selv og sine politiske omgivelser, for herefter som Fugl Phønix at genopstå i samme gestalt midt i et nyt politisk miljø.
Det er mig en gåde at C lod ham indenfor dørene, men det siger vel noget om ledelsen…
M Nielsen
Jeg er ikke uenig.
Bortset fra det, så tror jeg at Naser Khader, der skrev i dene blog, ikke helt er identisk med den, som han udgiver sig for at være. Så dum er han trods alt ikke.
Jens Lorentzen skriver, at det allerede er forbudt i det offentlige rum med maskering – altså udover ved demonstrationer ?
Hvad er så problemet ? AT dette ikke kan håndhæves ved en venlig henstilling allerede ?
Og – hvis juristerne ikke har været mere konkrete til en regering/folketing, så er den/de jo lige vidt.
Konventioner – vi må have ret til at sætte ind over for en eksport af mellemøstlige problemer for at minimere skaderne i vort eget område/r -
for hvor skal mennesker egentlig efterhånden både kunne opholde sig el flygte til ?
Såvel som det koster ressourcer en masse – hvor vi gerne vil hjælpe, og i forvejen gør det, såvel som der hjælpes politisk/økonomisk for at løse disse konflikter på stederne; så
vi må have lov til at sige fra nøgternt og
pragmatisk for at forsvare os selv og det naturlige for mennesker: at kunne se og blive set etc.
Hr Khaders absurde forløb er selvfølgelig imponerende nok i sig selv. Men egentlig er han blot den (for tiden) fremmeste repræsentant for et mere alment fænomen: at alle politiske partier er på kanten af ideologisk bankerot.
Tænk hvis man indførte forbud mod vendekåber i det offentlige rum; der ville ikke blive mange tilbage i dansk politik…
Sig mig, har en britisk konservativ ved navn Winston Spencer Churchill ikke en gang sagt følgende:
“It must be remembered that the function of Parliament is not only to pass good laws, but to stop bad laws”.
Vi sukker efter det sidste….
WSøren Højbjerg.
Kunne umuligt være mere enig…….Det reelle problem er ledelsen og kursen i det konservative folkeparti.
Sjovt som alle i stedet for at drive seriøs politik, forsøger at overhale DF enten indenom eller udenom, hvilket enhver kan regne ud aldrig vil lykkes, så kom tilbage i den rigtige og seriøse politiske kamp
Ganske rigtigt: Fri os for ‘bad laws’ – men fri os for så elementære spørgsmål som at have retten på sin side i at kunne se, blive set og dermed genkendt.
Uanset en hvilken som helst politik eller politisk person, så handler det om det mest naturlige for mennesket: at kunne se, blive set og genkendt for den individualitet, man nu er – for at kunne føre dialg, kommunikere og
udfolde sig som et frit menneske.
Det er det virkelige ‘bad question’. For det burde slet ikke eksistere nogetsteds.
kære Mads Kastrup din slags elsker folk at træde på nogen som ligger ned. Khader har jo ret, men er blive en prygelknabe for folk som vil profler sig.
men skulle tro at du var medlem at Hizbu al tahir.
det er underliget at ingen tør at kritiker K. eller andre fra DF. når de kommer med deres ekstrem forslag.
Skriv en kommentar